هزاران تن از مردم مالی در بحبوحه جنگ تحت امر فرانسه در این کشور مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود شده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه پرس تي وي ،‌ کمیسیاریای عالی پناه‌جویان سازمان ملل اعلام کرد تنها از ۱۱ ژانویه و هم‌‌زمان با آغاز تهاجم فرانسه به این کشور غرب آفریقا تاکنون بیش از ۵ هزار پناه‌جو از کشور مالی به موریتانی وارد شده‌اند. فرانسه به بهانه مقابله با پیشروی شورشیان در مالی به این کشور حمله کرد.
علاوه بر موریتانی، بورکینافاسو و نیجر نیز پناه‌گاه‌هایی در اختیار آوارگان کشور مالی قرار می‌دهند.
در همن حال این آژانس بین‌المللی، اوضاع انسانی در منطقه ساحل آفریقا را به شدت شکننده دانست و بر لزوم کمک و همکاری جهت جلوگیری از وخامت آن تاکید کرد.
کمیساریای عالی پناه‌جویان سازمان ملل اعلام کرد نزدیک به ۳۸۰ هزار نفر در مالی، از بیم جان خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و در داخل و خارج از این کشور آفریقایی برای یافتن مکانی امن تلاش می‌کنند.
ملیسا فلمینگ، سخنگوی کمیسیاریای عالی پناه‌جویان سازمان ملل ۱۸ ژانویه هشدار داد که در آینده نزدیک حدود ۳۰۰ هزار نفر به تعداد آوارگان در داخل مالی اضافه خواهد شد و بیش از ۴۰۰ هزار نفر دیگر نیز به کشورهای همجوار پناه می‌برند.
امريکا، کانادا، انگليس، بلژيک، آلمان و دانمارک حمايت خود را از جنگ فرانسه در مالي اعلام کرده‌اند. 
فرانسه نیز با کمک ارتش مالی محدودیت‌های برای پوشش رسانه‌ای تحولات اخیر در این کشور اعمال کرده است. گروه‌های حقوق بشری، ارتش مالی را به نقض آشکار و جدی حقوق بشر متهم کرده‌اند. 
به عقیده تعدادی از تحلیلگران، منابع و ذخایر طبیعی متروکه در مالی از جمله معادن طلا و اورانیوم یکی از علت‌های تهاجم فرانسه به این کشور غرب آفریقا به شمار می‌رود.
هرج و مرج در اين کشور آفريقايي زماني آغاز شد که آمادو توماني توره، رئيس جمهور مالي در پي يک کودتاي نظامي در ۲۲ مارس ۲۰۱۲ سقوط کرد. به گفته رهبران کودتا، اين اقدام در واکنش به ناتواني دولت در سرکوب شورش قوم طوارق در شمال مالي صورت گرفت.




برچسب ها: بین الملل ، مالی ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار