كسانى كه (به پیامبر اسلام) ایمان آورده‏اند، و كسانى كه به آئین یهود گرویدند و نصارى و صابئان [پیروان یحیى‏] هر گاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ مکتب اسلام در آخرین نوشته خود آورد:

آیه اول :
البقرة : 62   إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ

كسانى كه (به پیامبر اسلام) ایمان آورده‏اند، و كسانى كه به آئین یهود گرویدند و نصارى و صابئان [پیروان یحیى‏] هر گاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است و هیچ گونه ترس و اندوهى براى آنها نیست. (هر كدام از پیروان ادیان الهى، كه در عصر و زمان خود، بر طبق وظایف و فرمان دین عمل كرده‏اند، مأجور و رستگارند

آیه دوم :
التوبة : 29   قاتِلُوا الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لا یُحَرِّمُونَ ما حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ لا یَدینُونَ دینَ الْحَقِّ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ حَتَّى یُعْطُوا الْجِزْیَةَ عَنْ یَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ

با كسانى از اهل كتاب كه  به خدا، و  به روز جزا ایمان ندارند، و  آنچه را که خدا و رسولش تحریم كرده حرام نمى‏شمرند، و  آیین حق را نمى‏پذیرند، پیكار كنید تا زمانى كه با خضوع ؛ جزیه را به دست خود بپردازند .

آیا این دو آیه با هم تناقض دارند ؟
آیه اول سخن از امنیت و سعادت اهل کتاب می زند و آیه دوم سخن از جزیه گرفتن از آنان ...

پاسخ :
اکر به اینجا و سپس به اینجا مراجعه کنیم می بینیم که که برای اثبات تناقض باید دو جمله ( یا چند جمله ) در مواردی وحدت داشته باشند :
1.     وحدت در زمان
2.     وحدت در مكان
3.     وحدت در شرط
4.     وحدت در اضافه
5.     وحدت در جزء و كل
6.     وحدت در قوه و فعل

حال سوال از مدعیان تناقض این است :
1. آیا این دو آیه دقیقاً برای یک زمان ( موقعیت زمانی ) نازل شده اند ؟
2. آیا این دو آیه دقیقاً برای یک مکان ( موقعیت مکانی ) نازل شده اند ؟
3. آیا این دو آیه دقیقاً یک شرط دارند ؟
4. آیا این دو آیه دقیقاً مضاف به یک چیز اند ؟
5. آیا این دو آیه دقیقاً از حیث کمیت برابر و یکساند اند ؟
6. آیا این دو آیه دقیقاً از حیث فعلیت برابر اند ؟

مییبینیم که بسیاری از موارد فوق ( حتی شاید بشود گفت همه ی موارد فوق ) وجود ندارد . یعنی وجدت بین دو طرف نیست پس تناقض هم معنی ندارد .

آیه اول :

در مورد آن دسته از اهل کتاب است که به خدا و معاد و انبیاء الهی ایمان دارند .

آیه دوم :

دقیقاً خلاف آیه اول در مورد کسانی است که به خدا و معاد و انبیاء الهی ایمان ندارند . و حاضر به پذیرش حق نیستند . که باید از انان جزیه گرفت . ( مسلمین زکات میدادند و اهل کتاب جزیه میدادند )
و بسیاری از اختلافات در موضوع دو آیه که احتمال تناقض را هم منتفی میکند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.