کارشناسان سلامت و تغذيه جهان روز يکشنبه در مجمع داووس سوئيس ضمن ابراز نگراني در مورد تبديل شدن چاقي و اضافه وزن به يک بيماري همه گير در جهان ، اعلام کردند يک ميليارد و چهارصد ميليون فرد بالاي بيست سال در جهان دچار اضافه وزن هستند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از سازمان بهداشت جهاني نگراني اين کارشناسان به قدري است که مي گويند مسئولان سياسي کشورها ، همان گونه که با مصرف دخانيات مبارزه کردند ، بايد از اين پس با اين معضل مقابله کنند.

بنا به اين گزارش ،  شمار موارد چاقي در جهان از سال هزار و نهصد و هشتاد به بعد دو برابر شده است. در حال حاضر يک ميليارد و چهارصد ميليون فرد بالاي بيست سال در جهان اضافه وزن دارند که بيش از دويست ميليون مرد و حدود سيصد ميليون زن از بين آنها دچار چاقي هستند.
اضافه وزن و چاقي پنجمين عامل خطر مرگ و مير در سطح جهاني به شمار مي رود. دست کم سالانه دو ميليون و هشتصد هزار فرد بزرگسال به اين علت جان خود را از دست مي دهند.

اين کارشناسان افزودند به علاوه چاقي و اضافه وزن که نتيجه عدم تعادل انرژي بين کالري هاي دريافت شده و کالري هاي مصرف شده است ، موجب افرايش ابتلا به ديابت و خطرات قلبي-عروقي مي شود.

ليندا فريد ، رئيس دانشکده بهداشت عمومي ميلمن دانشگاه کلمبيا ، در مجمع جهاني داووس گفت: اگر اوضاع به همين صورت پيش رود ، طي بيست سال آينده پنجاه تا شصت درصد جمعيت جهان دچار اضافه وزن خواهند شد. اين پديده جهاني به سرعت رو به گسترش است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از داووس ، اين کارشناسان بر اين باورند که بايد اهميت شرايط زندگي  و بحران غيرفعال شدن افراد را که ناشي از شهري شدن فزاينده در جهان است ، در نظر گرفت.

به گفته ليزا مک کالم کارتر ، معاون سازمان دسترسي به ورزش نايک ، فعاليت شهروندان آمريکايي نسبت به سال هزار و نهصد و شصت و هفت ، سي و دو درصد کاهش يافته است و اين در حالي است که فعاليت نسل کنوني شهروندان چيني ، نسبت به نسل پيشين چهل و پنج درصد کاهش يافته است.

چاقي و اضافه وزن در گذشته از معضلات کشورهاي با درآمد بالا بود ، اما اين مشکل به طور چشمگيري در کشورهاي با درآمد پايين يا متوسط ، به ويژه در مناطق شهري رو به افزايش است.
اين کارشناسان در پايان ، خواستار تغييراتي در سياست هاي مربوط به تغذيه در کشورها شدند.

مارک ون امرينجن ، مدير اجرايي اتحاديه جهاني بهبود تغذيه ، از سياست هاي برخي کشورها  مانند آمريکا ، در زمينه اختصاص يارانه به بخش صنعت غذايي انتقاد کرد و گفت به جاي يارانه براي توليد شربت ذرت ، شيرين کننده و قوام دهنده غذاهاي آماده ، مي توان در توليد ميوه ها و سبزيجات سرمايه گذاري کرد.

برخي ديگر نيز به نقش آموزش در مقابله با اضافه وزن اشاره کردند و خواستار سياست هايي براي فعاليت هاي فيزيکي کودکان در مدرسه و خانه شدند.

بنا به اعلام سازمان بهداشت جهاني ، چاقي در کودکان خطر مرگ زودرس و ناتواني در سنين بزرگسالي را به همراه دارد و اين در حالي است که چهل و سه ميليون کودک زير پنج سال در جهان اضافه وزن دارند./ع2
برچسب ها: وزن ، بیماری ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار