دبير کل مجمع تقريب مذاهب اسلامي گفت: وظيفه همه عالمان اسلامي ايجاب مي‌کند که در مسير ايجاد وحدت در جهان اسلام، نهايت تلاش را به کار گيرند، خصوصا اين که مي‌توان از نسيم رحمت بيداري اسلامي در اين زمينه به خوبي بهره برد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله اراکي دبير کل مجمع تقريب مذاهب اسلامي در نشست افتتاحيه بيست و ششمين کنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي، با عرض تبريک به مناسبت ميلاد رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و خير مقدم به ميهمانان خارجي و داخلي شرکت‌کننده در اين اجلاس گفت: بزرگ‌ترين و خطرناک‌ترين مشکلي که جهان اسلام با آن روبه‌رو بوده، مشکل و فتنه هتک حرمت مسلمانان است و اين مشکل بزرگ، فاجعه‌اي است که دل هر مسلماني را به درد مي‌آورد.

وي با تأکيد بر اينکه ما بايد بتوانيم با هم‌انديشي و بسيج همت‌ها و امکانات براي مشکلات چاره‌اي بيانديشيم، افزود: عالمان بزرگ جهان اسلام مي‌توانند نقش بسيار مهمي در اين زمينه ايفا کنند.

اراکي تصريح کرد: آيا مي‌توان چشم‌ها را بست و از اين همه فاجعه که در سوريه، پاکستان و عراق عليه مسلمانان رخ مي‌دهد چشم‌پوشي کرد؟ آيا اسلام به ما اجازه مي‌دهد در برابر مشکلات دست روي دست بگذاريم؟ آيا قرآن و پيامبر اجازه مي‌دهند در برابر مشکلات دم فرو بنديم و تلاشي نکنيم؟ مگر نه اين است که قرآن دستور داده صفا و صلح را در دنيا برقرار کنيم؟ مگر نه اين است که رسول خدا خود را مقيم به عدل در جهان معرفي کرد؟

وي ادامه داد: از سوي ديگر، قرآن کريم و بيانات پيامبر اعظم همه بر اين حقيقت تکيه دارند که امت اسلام، امت واحدي است و از علايم آن وحدت واحده ميان مسلمانان است.

دبير کل مجمع تقريب مذاهب اسلامي با اشاره به فتنه‌هايي که براي تفرقه‌افکني ميان مسلمانان، بالاخص شيعه و سني به پا مي‌شود، اظهار داشت: اگر در جامعه اسلامي فتنه‌اي به پا شود بايد بدانيم اين جامعه اسلامي، بيمار شده و از رهنمودهاي رسول خدا(ص) و قرآن کريم فاصله گرفته است.

اراکي ادامه داد: بنابراين وظيفه همه عالمان اسلامي ايجاب مي‌کند که در مسير ايجاد وحدت در جهان اسلام، نهايت تلاش را به کار گيرند، خصوصا اين که مي‌توان از نسيم رحمت بيداري اسلامي در اين زمينه به خوبي بهره برد.

وي افزود: ما بايد براي ايجاد بهار اسلامي تلاش کنيم و منتظر باشيم که جوانه‌هاي اسلام در آن برويند و درخت اسلام ببالد و بتواند در تمام جهان سايه افکند.

اراکي تصريح کرد: ما اميدواريم در اين کنفرانس‌ها که علماي بزرگي از اهل سنت و شيعه که از تمام جهان شرکت کرده‌اند همت گمارند و براي حل بحران‌هاي جهان اسلام، چاره‌ انديشيده و گام بسيار مهمي بر حل بحران‌هاي سوريه و عراق بردارند و اين مسئله به وحدت جهان اسلام منتهي مي‌شود.

وي در ادامه افزود: علماي جهان بايد با هم فکري يکديگر دست دشمنان را کوتاه کنند، چرا که آن‌ها سعي دارند در تمام جهان آتش‌افروزي کرده و مسلمانان را عليه يکديگر بشورانند.

دبير کل مجمع تقريب مذاهب اسلامي اظهار داشت: ما بايد با هم‌فکري يکديگر جلوي فتواهاي ضد اسلامي و ضدشيعي را بگيريم، چرا که تمامي اين فتواها برخلاف نص صريح قرآن و پيامبر گرامي اسلام(ص) است.

اراکي افزود: پديده ارعاب، تکفير، تفرقه، شکاف و خصومت، مسائل خطرناکي براي جهان اسلام و جامعه اسلامي بوده و ما بايد بتوانيم با استفاده از اين گردهمايي‌ها براي تفرقه، تکثير و هتک حرمت در همه موارد عليه مسلمانان چاره‌اي بيانديشيم.

وي ادامه داد: مجمع تقريب مذاهب اسلامي در طول ساليان گذشته توانسته اقدامات بسيار مفيدي توسط "حجت‌الاسلام واعظ‌زاده" در ابتدا و "آيت‌الله تسخيري" انجام و پيگيري کند.

وي افزود: طراحي، استنباط، تشريح و تبيين مباني وحدت، راهکارهاي بسيار مهمي براي ايجاد وحدت ميان امت‌هاي اسلامي است.

اراکي تصريح کرد: مجمع تقريب مذاهب اسلامي توانسته با ايجاد گفتمان تقريب و گفتمان وحدت و نشر آن در جامعه اسلامي، نقش بسيار مهمي را در جهان اسلام ايفا کند تا آن‌جا که مراکزي براي گفتگوي بين مذاهب در جهان به راه افتاده است.

دبير کل مجمع تقريب مذاهب در پايان خاطرنشان کرد: مجمع تقريب مذاهب اسلامي در زير سايه مقام معظم رهبري و با رهنمودهاي ايشان توانسته اهداف خود را عملي کند و اميدواريم در طي اين اجلاس بتوانيم برنامه‌هاي مهم ديگري براي اجراي وحدت جهاني به اجرا درآوريم و به نتيجه مطلوب دست پيدا کنيم.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: پیامبر ، مسلمانان ، مذاهب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار