رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سهم بیمه های زندگی از کل صنعت بیمه در دنیا 59 درصد است گفت:‌ این رقم در کشور ما 5.6 درصد می باشد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر شهاب الدین صدر رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه امروز سلامتی یکی از موضوعات بسیار مهم و گسترده در دنیا است گفت: در گذشته وقتی از پزشکی صحبت می شد بیشتر درمان در ذهن تداعی می شد در حالیکه امروزه باید به عرصه پیشگیری و سلامت توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه سلامت شامل سلامت جسم، روان، رفاه اجتماعی و ابعاد معنوی می شود  افزود: سلامت جزو اولویت های ابتدایی کشورهای توسعه یافته است که باعث ارتقای سلامتی و بهداشتی کشورها می شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه دستاوردهای بسیاری در حوزه پزشکی طی سال های اخیر داشته ایم ادامه داد: هر کشوری که به حوزه سلامت بیشتر توجه نماید توسعه یافته تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم سلامت بر درآمد ناخالص 5.6 است که باید به 7 درصد در برنامه چهارم می رسید ادامه داد: این رقم در کشورهای اطراف ما 8 درصد و در کشورهای اروپایی تا 16 درصد رسیده است.

صدر ادامه داد: در نگاهی به حوزه سلامت کشورهای دنیا شاهد 4 الگو خواهیم بود که در الگوی اول سلامت به عنوان یک سرمایه گذاری بوده و سلامتی فقط بهره وری نیروی کار محسوب می شود که نگاه قابل تأملی است.

وی نگاه دوم به سلامت را به عنوان کالای مصرفی عنوان کرد و گفت: مراقبت های سلامتی به عنوان یک حق دیدگاه سوم است که مراقبت های سطوح مختلف حوزه بهداشت را ارایه می نماید.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه نگاه چهارم در این عرصه سلامت را به عنوان یک حق تلقی می کند یادآور شد: در قانون اساسی به تأمین نیازهای سلامت مانند تامین مسکن، امنیت و غذا نگاه شده که آن را وظیفه دولت و حاکمیت می دانند.

وی اظهار کرد: از کل عوامل موثر در سلامت فقط 25 درصد تحت اختیار گروه پزشکی، دارو و امکانات پزشکی هستند و 75 درصد به عوامل اجتماعی و اقتصادی برمی گردد.

صدر با اشاره به بودجه سال 91 تصریح کرد: بودجه حوزه بهداشت در کشور در سال 89، 10 هزار میلیارد تومان بود که در سال 91 به بیش از 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: اختصاص 6 هزار میلیارد از محل اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها بوده که براساس قوانین موجود باید به حوزه بهداشتی اختصاص یابد به طوری که در توزیع درآمد یارانه ها 30 تا 40 درصد مربوط به رفاه اجتماعی است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اقتصاد سلامت را شامل 3 عرصه تولید و منابع مالی، تخصیص و توزیع اعتبارات و بسته های خدمات سطوح مختلف دانست و گفت: در این عرصه تلاش دولت و بیمه ها نقش موثری خواهند داشت.

وی یادآور شد: در حال حاضر 60 درصد از هزینه های سلامت بر دوش مردم بوده و 21 درصد توسط دولت و بقیه توسط بیمه ها تأمین می شوند.

صدر با بیان اینکه در حوزه اقتصاد صنعت بیمه با 9 صدم درصد از منابع دنیا رتبه 49 را به خود اختصاص داده است گفت: سرانه حق بیمه در کشور ما 50 دلار است که این رقم در جهان 608 دلار دیده می شود که با این ارقام در این عرصه رتبه 76 دنیا را به خود اختصاص داده ایم.

وی ضریب نفوذ بیمه در کشور را 1.3 درصد دانست که باید به 7.49 درصد افزایش یابد گفت: سهم بیمه های زندگی از کل صنعت بیمه در دنیا 59 درصد است در حالی که این رقم در کشور ما 5.6 درصد است.

وی افزود: فعالیت سازمان های بیمه گر در عرصه های مختلف مانند بیمه های عمر و بیمه های بازنشستگی کمرنگ است که در این عرصه راهی جز ایجاد فرهنگ بیمه در کشور و ساماندهی همه ابزارهای جدید و رسانه ها نداریم.

وی تصریح کرد:‌ تا سال 2000 افراد 60 سال به بالا 600 میلیون نفر بودند که پیش بینی می شود تا سال 2025 این رقم به 1.2 میلیارد نفر برسد که در حال حاضر از کل جمعیت کشور ما 5.2 درصد سالمند هستند.

صدر در پایان خاطرنشان کرد: 7.5 درصد جمعیت ما به دلیل هزینه های درمان هر ساله به زیر خط فقر می روند که این درصد به دلیل بالا رفتن خط فقر افزایش خواهد یافت./ح
برچسب ها: نظام پزشکی ، بیمه ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.