مديرعامل شرکت پالايش گاز شهيد هاشمي‌نژاد از کاهش 5.13 درصدي آلاينده‌هاي هوا در اين شرکت خبر داد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، مسعود حسني با اعلام اين خبر افزود:از مهمترين اقدامات زيست محيطي انجام شده در اين شرکت مي‌توان به پروژه احداث واحد چهارم بازيافت گوگرد با هزينه بالغ بر 30 ميليارد تومان در سال 86 که با رويکرد حفاظت از محيط زيست طراحي و اجرا شده نام برد.

 

وي ادامه داد: بدين ترتيب توليد ساليانه گوگرد از 490 هزار تن در سال 86 به بيش از 590 هزار تن در سال 90 افزايش يافته که تاثير چشمگيري در کاهش انتشار گازها و ترکيبات گوگردي فعال هوا را داشته است.

 

مدير عامل پالايشگاه گاز خانگيران بيان داشت: همچنين براي کاهش ميزان ذرات معلق و ريزگردهاي هوا پروژه دانه‌بندي گوگرد با هزينه بالغ بر 25 ميليارد تومان در سال 89 اجرا شد که در نهايتا باعث کاهش 65 درصدي ذرات معلق هوا در محوطه‌هاي پالايشگاه و محيط اطراف شده است.

 

حسني همچنين به پروژه‌هاي زيست محيطي که با هدف ممانعت از آلودگي هوا اجرا شده است اشاره و اضافه کرد: بهره‌برداري از واحد تقطير ميعانات گازي يکي از هيمن پروژه‌ها است که با اجراي اين پروژه ضمن توليد سالانه 66 هزار تن انواع محصولات نفتي از قبيل نفتا، حلال، نفت سفيد و گازوئيل به دليل عدم استفاده از مايعات نفتي به عنوان سوخت ديگ‌هاي بخار کاهش چشمگير آلاينده‌هاي ترکيبات کربني را نيز به همراه داشته است.

 

وي جايگزيني حمل ريلي گوگرد و مايعات نفتي به جاي حمل جاده‌اي را يکي ديگر از اين پروژه‌ها دانست و بيان کرد: با اجراي ريل آهن فرعي به طول 10 کيلومتر، پالايشگاه خانگيران به خط آهن سرخس- مشهد و شبکه راه آهن سراسر کشور متصل شده و بدين ترتيب به دليل حمل ريلي گوگرد در مسير صادرات تا بندرعباس کاهش ذرات معلق و غبار گوگرد را به دنبال داشته است.

 

اين مقام مسوول حذف چاله‌هاي آتش پالايشگاه را از ديگر پروژه‌هاي اجرا شده عنوان کرد و افزود: انجام اقدامات لازم جهت بارگيري ضايعات نفتي چاله‌ها و ممانعت از سوزانيدن آنها، حفظ محيط زيست و کاهش آلودگي هوا را به دنبال داشته است.

 

حسني ابرازکرد: استفاده از آنالايز اکسيژن در ديگ‌هاي بخار، انتشار گازهاي آلاينده هوا کاهش يافته است.

 

وي جايگزين كردن دوچرخه به جاي خودروهاي بنزيني و ديزلي را از اقدامات مهم پالايشگاه برشمرد و گفت: استفاده از دوچرخه در سطح شرکت علاوه بر حفظ سلامتي کارکنان و پيشگيري از خطرات ناشي از تردد خودروها در مناطق گازي، کاهش گازهاي آلاينده خروجي از اگزوز خودرو ها را نيز به همراه داشته است.

 

مديرعامل شرکت پالايش گاز شهيد هاشمي‌نژاد در ادامه به اجراي پروژه‌هاي مهم در سطح اين شرکت اشاره کرد و افزود: در ارتباط با استفاده بهينه از آب و کاهش پساب‌هاي صنعتي پروژه بازيافت پساب‌هاي املاح بالا با هزينه بالغ بر 4 ميليارد تومان در سال 89 انجام شد.

 

حسني ادامه داد: با اجراي اين پروژه علاوه بر توليد روزانه 1400 مترمکعب آب مقطر با کيفيت بسيار مطلوب، نسبت به کاهش پساب‌هاي صنعتي خروجي از پالايشگاه توفيق چشمگيري حاصل شد، به طوري که ميزان پساب صنعتي خروجي از 1200 مترمکعب در روز به کمتر از 300 متر مکعب کاهش يافته و به زودي با تکميل پروژه‌هاي جديد ميزان آن به صفر کاهش خواهد يافت.

 

وي همچنين به پروژه‌ها و طرح‌هاي بزرگ زيست محيطي در دست اقدام در سال جاري اشاره و تصريح کرد: بازيابي گازهاي مشعل از جمله پروژه‌هاي در دست اقدام است که با اجراي اين طرح بيش از 80 درصد گازهاي ارسالي به مشعل پالايشگاه بازيافت شده و روزانه 200 هزار مترمکعب گاز بازيافت مي شود که علاوه بر کاهش آلودگي هوا درآمد حاصل از اجراي آن روزانه بيش از 60 ميليون تومان خواهد بود.

 

اين مقام مسوول در خصوص افزايش راندمان واحدهاي بازيافت گوگرد گفت: افزايش راندمان واحدهاي بازيافت گوگرد از متوسط 84 به 94 درصد باعث افزايش توليد گوگرد به ميزان 10 الي 12 درصد شده که درآمد حاصل از بيش از 6 ميليون دلار در سال خواهد بود.

 

حسني تاکيد کرد: ميزان انتشار SO2 به محيط از 240 هزارتن به کمتر از 100 هزارتن در سال کاهش خواهد يافت.

 

وي اضافه کرد: نصب مبدل‌هاي حرارتي در مسير گازهاي خروجي دودکش ديگ‌هاي بخار ضمن کاهش چشمگير آلاينده‌هاي هوا باعث ممانعت از انتشار 118 تن اکسيدهاي ازت و 36 تن اکسيدهاي کربن مي‌شود؛ بنابراين کاهش مصرف سوخت سالانه معادل 26 ميليون مترمکعب و در نهايت صرفه جويي اقتصادي معادل 18 ميليارد ريال در سال را در پي خواهد داشت.

 

مدير عامل پالايشگاه گاز شهيد هاشمي‌نژاد تاکيد کرد: به طور کلي با اجراي اين پروژه‌ها ميزان آلاينده‌هاي هوا اعم از ترکيبات گوگردي و گازهاي سمي در 9 ماهه ابتدايي سال 91 نسبت به مدت مشابه در سال 90، معادل 13.5 درصد و نسبت به سال 89 معادل 43 درصد کاهش داشته است.

 

وي خاطرنشان کرد: همچنين براساس استاندارد هواي پاک وضعيت کيفيت هوا در پالايشگاه و روستاهاي اطراف در سال 90 تنها دو روز در وضعيت ناسالم و در سال 91 تاکنون کليه ايام سال در حد مجاز و سالم بوده است.

 

حسني اظهار اميدواري کرد: تلاش اين شرکت بتواند ضمن تحقق توليد پايدار با دستيابي به اهداف چشمگير زيست محيطي و ايجاد محيطي سالم موجبات رضايت مندي مردم و مسوولين نظام مقدس جمهوري اسلامي را فراهم آورده باشد/س 

برچسب ها: کاهش ، آلودگی ، هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.