مصرف منظم آسپرين باافزايش خطر ابتلا به دژنراسيون ماكولار وابسته به سن همراه است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه جاما اينترنال مديسين، گروهي از محققان با بررسي 2389 نفر كه از اين تعداد 257 نفر از آسپرين به صورت منظم استفاده مي‌كردند دريافتند مصرف منظم آسپرين به طور قابل توجهي با افزايش شيوع دژنراسيون ماكولار وابسته به سن به ويژه نئوواسكولار مرطوب همراه است.


براساس اين گزارش  محققان با انجام يك پيگيري 15 ساله در افرادي كه آسپرين مصرف مي‌كردند مشاهده كردند كه در 63 نفر از آنها يعني در حدود 5/24 درصد، نئو واسكولار دژنراسيون ماكولار توسعه يافته بود. البته نتايج حاصل از اين گزارش اين فرضيه را نيز مطرح مي‌كند كه قبل از هدايت عملكرد باليني يا رفتار بيمار در مطالعات آينده نگر تصادفي بايد همچنان يك ارتباط سنجي و صحه‌گذاري صورت گيرد و بايد در مورد اين كه آيا محدود كردن قرار گرفتن در معرض آسپرين (محدود كردن مصرف آن) امكان ابتلا به AMD‌ را كاهش مي‌دهد يا نه از وجود شواهد قطعي اطمينان حاصل شود.

گفتني است دژنراسيون ماكولار وابسته به سن (AMD)‌ از علل منجر به كوري در افراد مسن است و آسپرين نيز يكي از داروهايي است كه به طور گسترده در جهان استفاده مي‌شود و به طور معمول در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي مانند انفاركتوس ميوكارد (حمله قلبي) و سكته مغزي ايسكميك به كار گرفته مي‌شود./ح
برچسب ها: چشم ، آسپرین ، سالمندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار