کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند احتمال تکرار اتفاقات سال‌ ۸۵ و۸۶ در بازار مسکن دور از ذهن نیست و مسئولان و دست‌اندرکاران بخش مسکن علاوه بر این‌که باید فکری اساسی برای این بخش کنند از اظهارنظر‌های گاه و بیگاه در خصوص وضعیت بازار مسکن خودداری کنند.

بازار مسکن کشور چند وقتی است که در رکود به سر می‌برد،کارشناسان اقتصادی معتقدند اتفاقات بازار ارز و طلا بر سر بخش مسکن سایه افکنده است و تا بهار سال آینده این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت.


به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران ؛ اسفند سال گذشته مسئولان وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی می‌کردند که بازار مسکن سال ۹۱ با ثبات‌ترین سال خود را پشت سر خواهد گذاشت. استفاده از ابزارهای قانونی و البته افتتاح پروژه‌های طرح مسکن مهر و تاثیرگذاری آن بر مسکن به‌عنوان دو راهکاری بود که عالی‌ترین مقام این وزارتخانه در کنار تنی چند از معاونان وزیر با استناد به آنها اعلام کردند که قیمت‌ها در دو بخش اجاره و خرید و فروش تغییر چندانی در مقایسه با سال ۹۰ نخواهد کرد.

اما دستوری کردن بازار اجاره نتیجه چندانی در بر نداشت، از سوی دیگر پروژه‌های طرح مهر نیز عمدتا به دلیل نداشتن انشعابات آب، برق و گاز به متقاضیان واگذار نشد تا اثرگذاری بزرگ‌ترین طرح مسکن‌سازی دولت بر بازار مسکن در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. این در حالی است که در چند سال اخیر با نزدیک شدن به روزهای پایان سال، رفتار متفاوتی از بازار مسکن به چشم می‌خورد.

دو سه سالی است که برخلاف همیشه در ماه‌ها و روزهای منتهی به اسفند، تقاضا برای خرید و اجاره مسکن به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد و همین عامل موجب رشد قیمت‌ها به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا می‌شود. از سوی دیگر احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، نگرانی‌های عمیقی را در رابطه با افزایش قیمت‌ها به‌وجود آورده و همین امر نیز باعث شده تا بازار مسکن با هجوم بی‌‌سابقه‌ای برای خرید مواجه باشد.

کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند احتمال تکرار اتفاقات سال‌ ۸۵ و۸۶ در بازار مسکن دور از ذهن نیست و مسئولان و دست‌اندرکاران بخش مسکن علاوه بر این‌که باید فکری اساسی برای این بخش کنند از اظهارنظر‌های گاه و بیگاه در خصوص وضعیت بازار مسکن خودداری کنند، چراکه هر گونه سخن مثبت یا منفی در این رابطه به قیمت رشد لجام‌گسیخته قیمت‌ها تمام خواهد شد.




تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار