همزمان با ادامه انتشار اسناد لو رفته از آرشيو وزارت خارجه کشورهاي قطر ، عربستان سعودي و ترکيه ، ابعاد جديدتري از توطئه هاي اين کشورها عليه سوريه فاش مي شود .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم ؛ انتشار اين اسناد در بيروت پايتخت لبنان ، نشان از تلاش گسترده کشورهاي عربي براي انسداد افقهاي راه حل سياسي در سوريه و تمرکز اين کشورها بر تنها  خواسته خويش يعني کنار رفتن بشار اسد است .

نقش کشور قطر در مناقشه سوريه اين بار نمايان تر شد اگر چه اين کشور از ابتداي جنگ، هرگز از روند تحولات دور نبوده و نام آن در همه عرصه ها از جمله تسليح مخالفان سوري، کشتار و مذاکرات حاضر بوده است .امروزه با انتشار اسنادي در بيروت پايتخت  لبنان ، مشخص شده است که قطر بازيگري است که درپي ايفاي نقشهاي بزرگتر مي گردد. اين کشور طبق اسناد لو رفته به روسيه پيشنهاد کرده است؛ از پايگاههاي دريايي اين کشور در برابر ارتش آزاد سوريه در مقابل پذيرش سقوط بشار اسد حمايت کند. قطر تاکيد کرده است بشار اسد با هرعنواني نبايد تا سال دو هزار و چهارده بر مسند قدرت باقي بماند.

رضوان مرتضي نويسنده مقاله «قطر ليکس» در روزنامه الاخبار لبنان در اين خصوص گفت: صدها سند از تحرکات کشورهاي قطر ، عربستان سعودي وترکيه به دست آمده است که طي روزهاي آينده بعد از مرتب کردن آنها بر اساس اهميت و اولويت به انتشار آنها مبادرت خواهيم کرد . قطر به نوک پيکان جنگ در سوريه تبديل شده است و اين مساله بر هيچ کس مخفي نيست .

فاطمه عواضه خبرنگار العالم در ادامه گزارش خود از بيروت گفت: نفوذ و «هک کردن» پايگاههاي اينترنتي وزارت خارجه قطر منجر به کشف اين اسناد شده است. در همه محتواي اين اسناد ، قطر به عنوان محرک اساسي هرگونه بحث و گفتگو ميان ترکيه  و  کشورهاي عربي درباره سوريه بوده است. کشور قطر به صراحت اذعان کرده است  خواستار هيچ راه حلي براي مساله سوريه جز کنترل اين کشور به دست مخالفان اين کشور نخواهد بود اما در عين حال نتوانسته است رنجش و ناراحتي روسيه را از طرح خود پنهان نمايد .امين حطيط  کارشناس مسائل راهبردي در اين باره گفت: اين رويکرد قطر پيامي براي محيط خارج است مبني بر اينکه اين کشور هنوز به سقوط نظام بشار اسد و سلطه ارتش آزاد بر سوريه اميدوار است تا در نتيجه بتواند غنايم بعد از سقوط  را به زعم خود تقسيم کند . 

العالم در ادامه افزود انتشار اين اسناد هنوز پايان نيافته است و در آينده اسنادي از تلاشهاي عربستان سعودي و ترکيه نيز در اين زمينه منتشر خواهد شد . اين اسناد بدون شک تمايل و تلاش  قطر را براي براندازي حکومتها نشان مي دهد اما ميان تلاش و واقعيت تفاوت زيادي وجود دارد به گونه اي که واقعيتها هميشه با تمامي معادلات منطقه مرتبط هستند .
برچسب ها: قطر ، ترکیه ، افشا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار