دو تن از هنرمندان پيشكسوت صنايع دستي استان یزد، نشان عالي درجه هنري برابر با دكتري افتخاري در رشته دارایی بافی را به خود اختصاص دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری؛ بهرام رضايي مدير كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان يزد با اعلام این خبرگفت: از مجموع 257 اثر منتخب صنعتگران هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور برای شرکت درجشنواره صنايع دستي با مضامین قرآني،20 اثر از هنرمندان استان يزد به دور نهايي راه يافت.
رضايي گفت: با رای هيات داوران رمضان رضايي يزدي، دارايي باف 92 ساله و غضنفر ملك ثابت، دارايي باف 81 ساله ، به نشان عالي درجه هنري برابر با دكتري افتخاري در این جشنواره نائل آمدند.
وي افزود: این دو هنرمند یزدی همچنین با توجه به كهولت سن از حق بهره مندی طرح تكريم و حمايت مالي به صورت ماهيانه برخوردار شدند.
بر اساس این گزارش، در این جشنواره،جلوه‌های موضوعات قرآنی در پنج محور شامل صنایع چوب 91 اثر، نگارگری 71 اثر، فلز 65 اثر، ویژه معلولین 20 اثر و کاشی هفت‌رنگ 10 اثر داوري و حائز کسب رتبه شده است. 
گفتنی است دارايي بافي يا ايكات يكي از صنايع دستي ايران به شمار می رود .در ایکات تار، نخ‌های تار قبل از بافت رنگرزی شده و بعد چله کشی پارچه صورت می‌گیرد و سپس نقوش در حین بافت پدید می‌آید. 
در ایکات پود، نخ‌های تار و پود هر دو قبل از چله کشی رنگرزی شده و بعد از عمل چله کشی، بافت انجام می‌گیرد. ایکات پود بسیار پرکاربرد تر و گرانبها تر است.
گفتني است؛ دارایی‌های تولید شده معمولاً به عرض ۹۰ و طول ۳۰ سانتیمتر است که پس از پایان بافت بسته به مورد مصرف بریده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

                                                                                           مسعود شريفي
        رييس مركز روابط عمومي،اطلاع رساني و امور فرهنگي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار