دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تاکید کرد: اجرای مرحله دوم هدفمندسازی بدون شناخت و بررسی اشکالات احتمالی آن به شدت تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان محمودرضا اقارب پرست ادامه داد: بهتر است بررسی های علمی انجام و زمانی مرحله دوم اجرا شود که مطمئن شویم بخش تولید آمادگی لازم را دارد.

وی تصریح کرد: در شرایط اقتصادی که طرح هدفمندی در حال اجراست، مشکلات مضاعفی همچون تحریم ها و افزایش نرخ ارز هم تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اعلام کرد: بر اساس یک پژوهش، 71 درصد از حدود 200 واحد تولیدی مورد تحقیق در استان اصفهان که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، در سال 90 نسبت به سال 89، با کاهش تولید روبرو بوده اند.

اقارب پرست همچنین بیان کرد: بر اساس همین پژوهش 88درصد واحدهای تولیدی استان اصفهان که مورد تحقیق بوده اند، اعلام کرده اند آمادگی لازم را برای اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها ندارند.

وی ادامه داد: 62 درصد از این واحدها کاهش حجم فروش و 10درصد واحدها کاهش حجم صادرات داشته اند.

وی اظهار کرد: 60درصد واحدها با کاهش اشتغال و 91درصد با افزایش هزینه تمام شده محصول روبرو بوده اند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه اجرای هدفمندسازی یارانه ها به خودی خود کاری صحیح و لازم است، گفت: در این طرح به دلیل پرداخت یارانه نقدی به قشر ضعیف جامعه، قدرت خرید آنها نسبت به قبل افزایش می یابد و از آنجا که این قشر از مصرف اشباع نیستند، تقاضا برای کالا زیاد می شود.

اقارب پرست اضافه کرد: از سوی دیگر قیمت حامل های انرژی و به تبع آن قیمت مواد اولیه و کالای تولیدی افزایش میابد، در حالی که بودجه موجود در واحدها، مقداری ثابت است، بنابراین میزان تولید و استفاده از نیروی کار و سرمایه پایین می آید.

وی افزود: این کاهش تولید در کنار افزایش مصرف اثرات تورمی به همراه خواهد داشت.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهار کرد: برای جلوگیری از بروز این اثرات، طبق تحقیقات کارشناسی، قرار بود دولت 20درصد از درآمد حاصل از حذف یارانه ها را به بخش تولید بپردازد که متاسفانه این وعده تحقق نیافت./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.