بانک سپه با توجه به شرايط تحريم اعمال شده از سوي کشورهاي غربي به نظام بانکي کشور توانسته اقدام به پرداخت تسهيلات بخش هاي مختلف و انتشار اوراق سلف نفتي کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رامين پاشايي فام مديرعامل بانک سپه در نشست خبري امروز خود با بيان اينکه اين بانک با وجود تمامي فشارها و تحريم هاي اعمال شده توانسته ظرفيت هاي مالي مهمي را در عرصه هاي مختلف به مرحله اجرا بگذارد.

در اين رابطه سال گذشته قراردادهاي بزرگي از سوي اين بانک بسته شده ضمن آنکه با همکاري با صندوق توسعه ملي و بانک مرکزي به منظور جذب منابع فاينانس کشور چين در بخش قراردادهاي نفتي به مرحله اجرا گذاشته شده است.

پاشايي فام ادامه داد: رقم اين قرارداد فاينانس نفتي با چين نزديک به دو ميليارد دلار براي مدت دو سال است که تاکنون 500 ميليون دلار آن از سوي بانک سپه اجرايي شده است.

پاشايي فام تصريح کرد: براساس زمان بندي انجام شده ظرفيت هاي زيادي در اين رابطه در کشور ما وجود دارد ضمن آنکه در آينده نزديک اوراق سلف بزرگ نفتي که توسط بانک سپه و وزارت نفت طراحي شده است از طريق شعبات بانک سپه به ميزان 500 ميليون دلار به دو صورت ارزي و ريالي به مردم عرضه مي شود.

مديرعامل بانک سپه گفت: بازپرداخت سود اوراق سلف نفتي براساس آنکه اين اوراق ارزي يا ريالي است تنظيم مي شود بطوري که اوراق سلف نفتي ارزي به صورت ارزي تسويه و اوراق ريالي سلف نفتي براساس ريال تسويه مي گردد.

پاشايي فر ادامه داد: اين اوراق با توجه به قيمت نفت در مدت زمان سررسيد شده سود آن به حساب خريدار اوراق مربوطه واريز مي شود.

مديرعامل بانک سپه با بيان اينکه اين بانک براساس قانون هدفمندي يارانه ها تاکنون 900 هزار تن کالاي اساسي وارد کشور کرده است گفت: اين بانک درسال جاري دو قرارداد بزرگ با صندوق توسعه ملي و صندوق توسعه کشاورزي بسته و از نظر ارزش رقم آن بالاي يک ميليارد دلار است.

پاشايي فام در خصوص موضوع پرداخت تسهيلات بانکي به بخش مسکن به ويژه بافت هاي فرسوده اظهار داشت: بانک سپه با انعقاد قراردادهاي جديد در حوزه مسکن تاکنون بيش از سه و نيم برابر سهميه در نظر گرفته شده اقدام به پرداخت تسهيلات به بخش بافت هاي فرسوده کشور کرده است.

پاشايي فام درباره ساخت پل اتصال جزيره قشم به سرزمين اصلي گفت: در اين رابطه بانک سپه نزديک به 600ميليون يورو سرمايه گذاري براي قرارداد ساخت و راه اندازي پل اتصالي جزيره قشم به خاک اصلي سرمايه گذاري کرده است.

مديرعامل بانک سپه در خصوص اوراق مشارکت و کمک به طرح هاي عمراني کشور گفت: نزديک به 100 درصد اوراق مشارکت و پرداخت تسهيلات به طرح هاي عمراني مانند راه آهن جمهوري اسلامي ايران توسط بانک سپه و از طريق انتشار اوراق مشارکت در دستور کار قرار گرفته است که بخشي از آن تاکنون  اجرايي شده است. به طوري که در حوزه نيرو خود بانک سپه موفق به خريد و ايجاد نيروگاه در کنار پرداخت تسهيلات به ميزان 5 ميليارد دلار به وزارت نيرو شده است.

پاشايي فام درباره همکاري با کميته امداد امام عنوان کرد: در رابطه با پرداخت تسهيلات اشتغال زايي تاکنون اين بانک کمک هاي عمده در قالب پرداخت تسهيلات به مددجويان کميته امداد کرده است.

پاشايي فام در پاسخ به سوالي در مورد حذف سفته از ضمانت هاي بانکي گفت: چک و سفته جزو وثائق مورد نظر بانک هستند و به هيچ عنوان سفته حذف نشده اما براساس نوع تسهيلاتي که متقاضيان دريافت مي کنند نوع وثيقه هاي بانکي هم تغيير مي کند بطوري که اگر فردي 100 ميليارد تومان سرمايه گذاري کند بايد 110 ميليارد تومان وثيقه نزد بانک بگذارد.

وي در خصوص ميزان مطالبات معوق بانک ها گفت: در اين رابطه من آمار دقيقي ندارم و بايد بگويم در مورد معوقات روز به روز شرايط بانک ها سخت تر مي شود. علي رغم همه اين موارد مطالبات معوق بانک سپه در حد نرمال است به طوري که اين رقم بالغ بر سه هزار ميليارد تومان است.

وي در اين رابطه ادامه داد: متأسفانه در کشورمان چيزي به اسم تسويه حساب وجود ندارد به همين منظور انباشت معوقات همچنان سرجاي خود است اما براين اساس بانک سپه توانسته ميزان معوقات خود را به 25 درصد کاهش دهد.

وي در خصوص پرداخت تسهيلات قرض الحسنه گفت: براساس گزارش بانک مرکزي نسبت پرداخت قرض الحسنه براي بانک سپه بالاي 110 درصد است امسال اتفاقي که با توجه به تحول نظام بانکي از سوي بانک مرکزي درحال پيگيري و اجرا است مقرر شده به صندوق هاي قرض الحسنه توسط خود بانک ها براي ساماندهي منابع قرض الحسنه بانک ها ايجاد شود. براين اساس بانک سپه هم اين کار را در قالب تشکيل صندوق قرض الحسنه آغاز کرده که منتظر تصويب و تأييد اين صندوق قرض الحسنه توسط بانک مرکزي رسيد.

يادآور مي شوم اين موضوع صرفا جزء اصلاحات نظام بانکي است که از طرف بانک مرکزي براي ساماندهي منسجم و بهتر فعاليت هاي بانکي در حال اجرا است.

وي در خصوص اينکه ميزان اوراق سلف نفتي منتشر شده توسط بانک سپه چه ميزان است اظهار داشت: به صورت مرحله اي تا سقف 10 ميليارد دلار اوراق سلف نفتي براي انتشار در نظر گرفته شده که اين اوراق همانطور که گفته شد به دو شکل ريالي و ارزي ازسوي بانک سپه منتشر مي شود. در مرحله اول 500 ميليون دلار اوراق سلف نفتي اعم از ريالي و ارزي منتشر خواهد شد. اين اوراق ابتدا از طريق شعب بانک سپه قابل معامله و بعدا از طريق بازار سرمايه قابل معامله است.

وي در خصوص بحث تحقيق و تفحص از بانک مرکزي عنوان کرد: تحقيق و تفحص حق مجلس است اما بايد در اين شرايط بويژه بحث تحريم ها بايد موارد توجه ويژه قرار گيرد لذا در اين شرايط حساسي که بانک ها قرار دارد موضوع تحقيق و تفحص از بانک مرکزي توسط مجلس بايد با نگاه به شرايط ويژه بانک ها انجام شود.

پاشايي فام در ادامه نشست خبري گفت: بانک سپه طي دو سال پياپي توانسته با پرداخت بموقع تسهيلات به بخش کشاورزي محصولات کشاورزي مانند گندم، چاي، برنج و شکر را از کشاورزان به موقع خريداري کند ضمن آنکه هيچگونه بدهي به کشاورزان ندارد./عب   

برچسب ها: اوراق ، سلف ، نفتنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار