خانم دلاميني زوما، رئيس کميسيون اتحاديه آفريقا، با اعلام برگزاري بيست و دومين نشست شوراي اجرايي و بيستمين نشست سران اتحاديه آفريقا به ترتيب در تاريخهاي 6-5 بهمن (25-24 ژانويه) و 9-8 بهمن (28-27 ژانويه) در آديس آبابا پايتخت اتيوپي، از جمهوري اسلامي ايران دعوت کرده است در اين اجلاسها شرکت کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ، اتحاديه آفريقا به عنوان فراگير ترين و مهم ترين سازمان منطقه اي آفريقا، سالانه حداقل دو نشست در ماههاي ژانويه و ژوئن در سطح سران برگزار مي کند که اجلاس ژانويه همواره در آديس آبابا ( مقر اتحاديه آفريقا) و اجلاس ژوئن در يکي از کشورهاي عضو برگزار مي شود. در اجلاس سران که معمولا مهم ترين مسائل قاره آفريقا، اتحاديه و همچنين مسايل جهاني مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد از جمله بزرگترين اجتماع سران افريقايي است و رويداد مناسبي براي رايزني هاي دوجانبه و چند جانبه محسوب مي شود.
حضور جمهوري اسلامي ايران بصورت پراکنده در اجلاسهاي اتحاديه حضور مي يافت. اما توجه ويژه دولت نهم و دهم به قاره افريقا باعث شرکت مداوم جمهوري اسلامي ايران در اجلاسهاي اتحاديه در سطح بالا شد. به نحوي که طي 6 سال گذشته ( به استثناي سال 1389) همواره وزير امور خارجه در اجلاسهاي ژانويه و معاون وزير امورخارجه و يا مدير کل افريقا در اجلاسهاي ژوئن شرکت کرده اند.
رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش عدم تعهد و لزوم استفاده از اين ظرفيت در اجلاسهاي بين المللي، حضور روسا و وزراي امور خارجه جديد کشورهاي افريقايي و همين گونه خانم زوما رئيس جديد کميسيون اتحاديه افريقا در اجلاس، انتشار اخباري مبني بر تحرک جديد رژيم اشغالگر قدس در کشورهاي افريقايي و تلاش اين رژيم براي شرکت در اجلاس اتحاديه و لزوم مقابله با اين بدعت خطرناک مواردي است که حضور ايران در اجلاس پيش رو را بيش از پيش توجيه مي کند.
پيگيري همکاري هاي جمهوري اسلامي ايران با اتحاديه آفريقا، ديدار با روساي جمهور و وزاري امور خارجه کشورهاي آفريقايي (علي الخصوص مقامات جديد) و تبيين مواضع داخلي و بين المللي جمهوري اسلامي ايران، برگزاري کنفرانس مطبوعاتي با خبرنگاران حاضر در اجلاس و پيگيري روابط دو جانبه جمهوري اسلامي ايران با برخي از کشورهاي افريقايي از جمله برنامه هاي حضور وزير امور خارجه در اجلاس سران اتحاديه آفريقا در آديس آبابا خواهد بود.
برچسب ها: بین الملل ، آفریقا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار