سرپرست وزارت بهداشت عنوان کرد:

طرح ممنوعیت دو شغله بودن پزشکان دستوری نیست

سرپرست وزارت بهداشت معتقد است که برای اجرای طرح ممنوعیت دو شغله بودن پزشکان اجباری در کار نیست و ما این طرح را در چند بیمارستان به صورت داوطلبانه شروع خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت امروز 7 بهمن در دومین جشنواره کشوری و اولین کنگره بین المللی حاکمیت بالینی و ایمنی بیمار افزود: در سال 89 نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان گردش مالی بهداشت و درمان بوده یعنی هزینه ای که مستقیماً برای مردم از بودجه عمومی و اعتبار بیمه ها صرف شده حدود ده هزار و 500 میلیارد تومان بوده است و 30 درصد آن را خود مردم از جیبشان پرداخت کرده اند که این رقم چیزی حدود 15 میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: باید در جهتی حرکت کنیم که پرداخت از جیب مردم را در این موقعیت حساس به حداقل برسانیم.

باید توجه داشت که از 30 هزار میلیارد تومان گردش مالی کل بهداشت درمان 2 هزار 500 میلیارد تومان را مراکز درمانی جذب کرده اند که اگر با پرداخت مستقیم جیب مردم حساب کنیم به 3800 میلیارد تومان می رسد که 10 درصد هزینه ها است .

طریقت منفرد ادامه داد: از اعتبارات بیمه ای که سال گذشته داشتیم جمعاً 4 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده که امکانات دولتی در جهت ارائه خدمت به مردم باید اکثر اعتبارات را جذب کند در حالی که 2560 میلیارد تومان را جذب کرده است یعنی ما به هیچ وجه مخالف بخش خصوصی نیستیم بلکه موظف هستیم آن را تقویت کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت با بیان این که 20 درصد امکانات ما در بخش خصوصی است اظهار داشت: به اندازه کافی افراد هستند که بدون هیچ دغدغه ای از امکانات این بخش استفاده می کنند ولی دغدغه ما ارائه خدمت به 80 درصد مردمی است که نمی توانند از امکانات این بخش استفاده کنند بنابراین ما وظیفه داریم که امکان استفاده از خدمات درمانی با کیفیت بالا در بیمارستان های دولتی ایجاد کنیم.

طریقت منفرد در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: یکی از دلایل عدم موفقیت ما این است که آن طور که باید در خدمت مردم باشیم نبودیم که علت اصلی آن هم کمبود اعتبارات مالی است که این اعتبارات می تواند با جذب حداکثری اعتبارات عمومی تامین شود.

وی ادامه داد: علی رغم این که قانون اعتقاد زیادی به بیمه تکمیلی ندارد ولی عده ای اصرار دارند که بیمه تکمیلی باید وجود داشته باشد تا آن ها بتوانند از این امکانات بخش خصوصی استفاده کنند ولی باید توجه داشت این افراد جمعیت زیادی از افراد جامعه تشکیل نمی دهند لذا باید توجه داشته باشیم که برای آن هایی که  نمی توانند بیمه تکمیلی داشته باشند فضایی را ایجاد کنیم که این افراد از امکانات درمانی خوب بهره مند شوند.


سرپرست وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کلیت نظام سلامت می تواند از استعداد بی نهایت پزشکان استفاده کند و اجازه بدهد که مراکز ارائه خدمت از شکوفایی این استعدادها بهره مند شوند و از این طریق با استفاده بهینه از امکانات، انگیزه بیشتری برای پایداری و توجه به شغل خود در بخش خصوصی داشته باشند .

وی با اشاره به ناچیز بودن سرانه درمان در کشور نسبت به آمریکا و اروپا اظهار کرد: سرانه بهداشت و درمان در آمریکا 4 هزار دلار و اروپا 2 تا 3 هزار دلار است که در مقایسه با کشور ما بسیار بیشتر است گرچه از لحاظ علمی ما همپای این کشورها حرکت می کنیم.

وی عنوان کرد: بخش خصوصی در کشور خوب نهادینه شده است و بهداشت و درمان باید توسط مردم مدیریت شوند، بخش دولتی از لحاظ مدیریتی باید به نحوی مردمی شود که در بحث مالکیت، سیاستگذاری و حاکمیت در اختیار دولت و اجرا با ایجاد انگیزه، اعتماد به همکاران و تفویض اختیار به دست مردم برود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز همکاران بخش دولتی با تفویض اختیار هر چه بیشتر از امکانات 80 درصد وزارت بهداشت حداکثر استفاده را می کنند.

وی در خصوص ممنوعیت دو شغله بودن پزشکان افزود: جزئیات این طرح در حال تدوین نهایی است و ما تصمیم نداریم چنین تغییر روشی را دستوری کنیم هدف ما همکاری داوطلبانه است و اساس این روش این است که اختیارات را در مقدم ترین خط ارائه خدمت به کار گیریم و با امکانات ایجاد شده بیمارستان ها و بخش های داوطلب هستند سعی کنیم حداکثر پشتیبانی را  از ظرفیت محدود فعلی داشته باشیم.
 

وی در پایان خصوص اعتبار بخش خاطر نشان کرد:  در حال حاضر این کار یک کار اضافی است اگر به صورت گایدلاین تدوین شود پزشکان انگیزه پیدا میکنند که در این سیستم ورود پیدا می کنند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار