رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: درخت چنار هزار و 200 ساله اسکو در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،تراب محمدی امروز در بازید از مراحل مرمت بازار تاریخی اسکو تصریح کرد: درخت چنار هزار و 200 ساله اسکو که اخیرا در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسید در این محله قرار دارد و این میدان محوطه بودن محل قرارگیری بازار منجر شده یک مسیر گردشگری کم نظیر در بافت سنتی و تاریخی شهرستان اسکو به وجود بیاورد.

محمدی با اشاره به مرمت‌های انجام گرفته در این اثر، اظهار داشت: آواربرداری، سبک سازی و عایق‌بندی سقف، اجرای طاق و دزدها و پوکه‌ریزی، اجرای سیستم فاضلاب، تعویض آجرهای فرسوده، اجرای طاق سه دهنه، کف‌سازی سنتی با سنگ، لکه گیری و سیمان کاری داخلی و آزادسازی بندهای سیمانی و بندکشی سنتی از جمله مرمت‌های اجرا شده در بازار تاریخی اسکو به شمار می‌روند.

عضو شورای مشورتی گردشگری کشور همچنین، نخاله‌برداری انتهای بازار، تکمیل سیستم الکترونیکی و تاسیسات، اجرای سردر با معماری بومی و سنتی، نصب در حیاط بازار، احیای جداره بازار و احیای آجرکاری‌های زیبای قاجاری آن از دیگر اقدامات مرمتی و بازسازی انجام گرفته در بازار تاریخی اسکو هستند.

وی افزود: مرمت فاز دوم بازار اسکو امسال آغاز شده بود که اکنون در مراحل پایانی بازسازی قرار دارد.

وی یادآور شد: طبق توافقات انجام گرفته با اتحادیه اصناف اسکو، بازار تاریخی این شهرستان مبدل به بازارچه سنتی و مرکز فروش خشکبار شهرستان اسکو خواهد شد.

محمدی تصریح کرد: شهرستان اسکو از قدیم تا کنون مرکز عمده فروش انواع خشکبار به ویژه قیسی و گردو بوده است که با راه‌اندازی بازارچه خشکبار، علاوه بر فروش این محصولات، دیگر اقلام مختص این شهرستان نظیر دوشاب محلی و نان سنتی اسکو نیز برای خرید گردشگران عرضه خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قدمت این بازار را قاجاری عنوان کرد و گفت: بازار اسکو دارای یک راسته با 15 گنبد است که همراه مسجد و حمام «آقا» مجموعه تاریخی کاملی را تشکیل می‌دهد.

محمدی بازار اسکو را یک میدان – محوطه تاریخی با فضاهایی همچون میدان، حمام، مسجد و بازار خواند و یادآور شد: بازار اسکو در واقع بخشی از کاروانسرای تاریخی این شهرستان بوده که اکنون تنها با عنوان بازار شناخته می‌شود.

محمدی یادآور شد: بازار تاریخی اسکو که با شماره 10476 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال در دو فاز، مرمت و بازسازی شده است/س

برچسب ها: ثبت ، درخت ، چنار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.