رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اتمام بخش عمده‌ای از مرمت فاز نخست مسجد میرپنج خامنه، گفت: آیین‌های عاشورایی معماری و تزئینات این مسجد را از دیگر مساجد هم دوره خود متفاوت کرده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، تراب محمدی امروز در بازدید از مراحل مرمت مسجد میرپنج خامنه افزود: مسجد میرپنج حیاط و باغچه‌ای بزرگ‌تر از مقیاس عادی مساجد دارد که دلیل آن استفاده از محوطه این مسجد بزرگ برای برپایی مراسم و آیین‌های عاشورایی و محرم است.

وی یادآور شد: همه ساله در دهه نخست محرم، تمام دسته‌های عزاداری شهر خامنه در محوطه مسجد میرپنج جمع شده و به عزاداری می‌پردازند.

محمدی با اشاره به تزئینات بسیار زیبای مسجد، آن را شامل نقاشی بر روی گچ دانست و خاطرنشان کرد: تزئینات بنا چندین دوره انجام شده و در بخش ایوان مسجد، پرده‌هایی معروف به نقاشی قهوه‌خانه‌ای با محوریت و موضوع اتفاقات عاشورایی ترسیم شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مرمت محوطه و نمای بیرونی مسجد میرپنج کامل شده است، افزود: امسال ایوان، نمای شمالی و نمای‌شرقی مسجد در کنار تکمیل نواقص محوطه‌سازی، مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

محمدی قدمت مسجد میرپنج را مربوط به اواخر قرن سیزدهم هجری دانست و نورگیرهای مشبک چوبی را از دیگر تزئینات زیبا و چشمگیر آن عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه میرپنج که اصلی‌ترین بخش آن مسجد است، دارای عناصر دیگری همچون باغ و گنبد مقبره میر پنج نیز بوده است.

قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و مدیرکل میراث فرهنگی استان همچنین بنای مسجد میرپنج را شامل سه بخش اصلی ایوان، شبستان و باغچه و حیاطی بزرگ اعلام کرد.

محمدی افزود: مسجد بنایی با سقف چوبی و مصالح خشتی است که بارهای وارده بر آن با تیرها و ستون‌های چوبی تحمل می‌شود.

وی از ادامه مرمت سازه اصلی بنا در سال‌های آتی خبر داد و گفت: مسجد قاجاری میر پنج خامنه به شماره 19579 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است./س

برچسب ها: اتمام ، مرمت ، مسجد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.