خوزستان/

توليد كتين، كيتوزان و ژلاتين؛ طرح‌هاي عمده مركز تحقيقات علوم دارويي‌دريايي براي توليد صنعتي

رئيس مركز تحقيقات علوم دارويي دريايي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز با بيان اين‌كه در حال حاضر 2 طرح عمده مركز براي ورود به فاز توليد صنعتي، طرح‌هاي توليد كتيين‌ و كيتوزان و ژلاتين است، گفت:‌ طرح توليد كتين و كيتوزان فاز آزمايشگاهي را طي كرده و در فاز پايلوت يا نيمه‌صنعتي است؛ همچنين مرحله آزمايشگاهي طرح توليد ژلاتين در حال انجام است و به‌زودي وارد مرحله توليد پايلوت مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ دكتر محمدرضا شوشي‌زاده با بيان اين مطلب عنوان كرد: اين مواد در مرحله آزمايشگاهي در مقياس گرم تا كمتر از يك كيلوگرم اما در فاز پايلوت براي بررسي امكان صرفه اقتصادي توليد، در مقياس‌هاي بالا توليد مي‌شود؛ براي طرح توليد كيتين ‌و كيتوزان از ماهي مركب و ضايعات ميگو استفاده مي‌شود كه البته ضايعات ميگوها در استان فراوان‌تر است.

 

وي افزود: اين طرح در صورت بازدهي مطلوب فاز پايلوت، با همكاري مركز رشد فناوري‌هاي دارويي دانشگاه با ايجاد كارگاه، وارد مرحله صنعتي مي‌شود.

 

رئيس مركز تحقيقات علوم دارويي دريايي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز درباره كاربرد اين محصولات توضيح داد: كيتين و كيتوزان پس از سلولز، از فراوان‌ترين پلي ساكاريدهاي موجود در طبيعت هستند كه در صنايع مختلف از قبيل پزشكي براي كاهش كلسترول انساني و داروسازي براي تهيه لايه‌هاي نگهدارنده داروها به علت داشتن خواص ضد ميكروبي كاربرد دارند. همچنين اين مود به علت داشتن خاصيت آنتي‌اكسيداني در دياليز استفاده شده‌اند. كاربردهاي ديگر كيتين ‌و كيتوزان در پزشكي به عنوان پوست مصنوعي در موارد سوختگي پوست، در كشاورزي براي تغذيه گياهان و به عنوان پايداركننده كودهاي شيميايي و در صنايع كاغذسازي و رنگ‌سازي است.

 

شوشي‌زاده ادامه‌داد: همچنين ژلاتين در اصل يك تركيب ويسكوز است كه مي‌توان در تركيب با داروهاي مختلف آن‌ها را به اشكال مختلفي درآورد؛ مانند كپسول‌هاي ژله‌اي. البته در صنايع عكاسي، نساجي، كارتن‌سازي هم به عنوان ماده اوليه كاربرد دارد. توليد ژلاتين از ضايعات ماهي‌ها در صنايع شيلاتي استان انجام مي‌شود.

 

وي ديگر طرح‌هاي مهم انجام شده در اين مركز در جهت اولويت‌هاي دانشگاه را مطالعات بر روي جلبك‌ها و خيارهاي دريايي عنوان و اظهار كرد: طي اين مطالعات اثرات آنتي‌اكسيداني جلبك‌‌هاي دريايي و ضد قارچي خيارهاي دريايي در مرحله تحقيقاتي به اثبات رسيده‌است.

 

رئيس مركز تحقيقات علوم دارويي دريايي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز به بيان اين‌كه اين مركز از طرح‌ها و ايده‌هاي تحقيقاتي محققان و پژوهشگران در زمينه‌هاي داروهاي دريايي و مكمل‌هاي غذايي دريايي استقبال مي‌كند، تصريح كرد:‌ در صورتي كه اين طرح‌ها قابليت اجرايي شدن داشته باشند، مي‌توانند به صورت شركت‌هاي دانش بنيان در مركز رشد فناوري‌هاي دارويي دانشگاه مورد حمايت قرار گيرند. البته در انجام طرح‌هاي تحقيقاتي هم اين مركز همكاري‌هاي لازم را با محققان دارد./س

 
برچسب ها: کتین ، کیتوزان ، ژلاتین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.