رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا ضمن اعلام برگزاری بیست و دومین نشست شورای اجرایی و بیستمین نشست سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی، از جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد که در این اجلاس‌ها شرکت کند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، خانم "دلامینی زوما" رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، ضمن اعلام برگزاری بیست و دومین نشست شورای اجرایی و بیستمین نشست سران اتحادیه آفریقا به ترتیب در تاریخ‌های 6-5 بهمن ماه (25-24 ژانویه) و 9-8 بهمن ماه (28-27 ژانویه) در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی، از "علي اکبر صالحي" وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دعوت کرده که در این اجلاس‌ها شرکت کند.

اتحادیه آفریقا به عنوان فراگیرترین و مهم‌ترین سازمان منطقه‌ای آفریقا، سالانه حداقل دو نشست در ماه‌های ژانویه و ژوئن در سطح سران برگزار می‌کند که اجلاس ژانویه همواره در "آدیس آبابا" (مقر اتحادیه آفریقا) و اجلاس ژوئن در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود.

در اجلاس سران که معمولاً مهم‌ترین مسائل قاره آفریقا، اتحادیه و همچنین مسائل جهانی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد از جمله بزرگترین اجتماع سران آفریقایی محسوب می‌شود و رویداد مناسبی برای رایزنی‌های دو جانبه و چند جانبه است.

سابقه حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاسهای اتحادیه

در خلال دولت هشتم، جمهوری اسلامی ایران به صورت پراکنده در اجلاس‌های اتحادیه حضور می‌یافت، اما توجه ویژه دولت نهم و دهم به قاره آفریقا باعث شرکت مداوم جمهوری اسلامی ایران در اجلاس‌های اتحادیه در سطح بالا شد به نحوی که طی شش سال گذشته (به استثنای سال 1389) همواره وزیر امور خارجه در اجلاس‌های ژانویه و معاون وزیر امورخارجه و یا مدیر کل آفریقا در اجلاس‌های ژوئن شرکت کرده‌اند.

اگرچه حضور اعضای ناظر در جلسات محدود است، لیکن تجمع سران و وزرای امور خارجه آفریقایی، روسا و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و همین‌گونه حضور تعداد کثیری از رسانه‌های بین‌المللی، انگیزه مناسبی برای حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس‌های سران اتحادیه آفریقا بوده است.

ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد و لزوم استفاده از این ظرفیت در اجلاس‌های بین‌المللی، حضور روسا و وزرای امور خارجه جدید کشورهای آفریقایی و همین‌طور خانم زوما رئیس جدید کمیسیون اتحادیه آفریقا در اجلاس، انتشار اخباری مبنی بر تحرک جدید رژیم اشغالگر قدس در کشورهای آفریقایی و تلاش این رژیم برای شرکت در اجلاس اتحادیه و لزوم مقابله با این بدعت خطرناک مواردی است که حضور ایران در اجلاس پیش رو را بیش از پیش توجیه می‌کند.

پیگیری همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه آفریقا، ملاقات با روسای جمهور و وزاری امور خارجه کشورهای آفریقایی (علی الخصوص مقامات جدید) و تبیین مواضع داخلی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، برگزاری کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران حاضر در اجلاس و پیگیری روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران با برخی از کشورهای آفریقایی از جمله برنامه‌های حضور وزیر محترم امور خارجه در اجلاس سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا خواهد بود.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار