اتحادیه اروپا و آمریکا با درخواست ایران برای برگزاری دور جدید مذاکرات با گروه 5+1 در مصر مخالفت کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، اتحادیه اروپا و واشنگتن با درخواست ایران برای مکان برگزاری نشست این کشور با گروه 1+5 در قاهره مخالفت کردند.

شبکه المیادین در این باره گزارش داد؛ اتحادیه اروپا و آمریکا ضمن مخالفت با این درخواست مقامات ایرانی، بر میزبانی ترکیه برای نشست درباره برنامه هسته ای تهران تاکید کردند.

آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید کردند که نشست آتی درباره برنامه هسته ایران باید در استانبول برگزار شود.

نشست های پیشین ایران و 6 قدرت جهانی در مسکو، بغداد، آنکارا و وین برگزار شدند و این بار نام قاهره یا یکی از شهرهای دیگر مصر به میان آمده است.

پیشتر خبرگزاری رسمی مصر (الشرق الاوسط) به نقل از یک مقام ارشد دولت این کشور گزارش داده بود که مصر هنوز درباره میزبانی نشست بعدی مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 ، تصمیمی نگرفته است .

این مقام ارشد دولت مصر که خواست نامش اعلام نشود، گفته بود دولت مصر همیشه و به صورت مقدماتی، از هر اقدامی در راستای مشارکت در حمایت از ثبات منطقه خاورمیانه استقبال می کند اما درباره موضوع میزبانی قاهره از مذاکرات ایران و 1+5 هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.   وی افزود: تماس ها و ارتباطات درباره این مسئله همچنان ادامه دارد.

علی‌اکبر صالحی هم درباره زمان و مکان مذاکرات اعلام کرده است که زمان و مکان این مذاکرات هنوز قطعی نشده است، اما رایزنی‌های آقای جلیلی و خانم اشتون از طریق نامه‌نگاری یا به صورت تلفنی انجام می‌شود.

وی گفته است با هماهنگی شورای‌عالی امنیت ملی، توصیه شده است نشست بعدی در قاهره انجام شود که این پیشنهاد با استقبال مصری‌ها روبه‌رو شد. هم‌اکنون مصری‌ها درحال رایزنی هستند تا میزبانی این نشست را برعهده بگیرند، اما هنوز قطعی نشده است و دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی پس از آن‌که زمان و مکان قطعی شد، اعلام خواهد کرد.

وی افزود: بسیاری از کشورها، متقاضی میزبانی این نشست هستند، اما اکنون بحث میزبانی مصر مطرح است و باید دید این رایزنی‌ها به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار