سفیر پیشین ایران در سوریه با بیان اینکه نباید بحران سوریه به شکل زخمی کهنه در منطقه باقی بماند، گفت: رخدادهای سوریه مقاومت را آبدیده کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، تحولات سیاسی و نظامی سوریه، شب گذشته در برنامه گفتگوي ویژه خبری با حضور "حسین شیخ‌الاسلام" سفیر پیشین ایران در سوریه و "مجتبی فردوسی‌پور" کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفت.

شیخ‌الاسلام در  ابتداي اين برنامه در پاسخ به سوال اول مجری برنامه که از وی پرسید چه اتفاقی در سوریه صورت گرفت تا شرایط به نفع مردم و  دولت حاکم رقم خورد، گفت: از ابتدا خبرسازی مبنی بر درگیری میان حکومت و مردم در سوریه دروغ بوده است، زیرا همان‌گونه که از گزارشات برمي‌آيد، به نظر می‌رسد شرایط مناسبی هم در حوزه میدانی و هم در حوزه سیاسی و دیپلماسی حاکم شده است، به گونه‌ای که امروزه وزارت کشور سوریه اعلام می‌کند که تمام کسانی که به صورت قانونی و غیرقانونی مهاجرت کرده‌اند می‌توانند وارد کشور شوند.

ملت سوریه پشت سر بشار اسد  ایستاده است

وی با بیان اینکه این درگیری‌ها با حمایت غرب و پول چند شیخ پول‌دار و همچنین فتوای چند شیخ درباری شکل گرفته که موفق نيز نبوده است، افزود: ملت سوریه پشت سر بشار اسد ایستاده‌اند، در حالی که رسانه‌های غربی تمام تلاش خود را برای وارونه جلوه دادن حقایق سوریه کردند.

سفیر پیشین ایران در سوریه با بيان اینکه روسیه در گذشته تقریبا از صحنه خاورمیانه حذف شده بود، اما اکنون با قدرت از فلسطین، لبنان و سوریه حمایت می‌کند و نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، اظهار داشت: روسیه اکنون با قدرت آمده و می‌گوید بشار اسد می‌ماند و بدون بشار اسد مسئله حل نخواهد شد، زیرا وی هم از گفتگو، صندوق رای و عفو سخن می‌گوید.

نباید بحران سوریه به شکل زخم کهنه‌اي در منطقه باقی بماند

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه غرب در صدد ادامه و باقي ماندن بحران سوریه در منطقه است، خاطرنشان ساخت: ما باید تلاش کنیم این مسئله به شکل زخم کهنه‌اي در منطقه باقی نماند، چرا که استکبار خواهان ادامه بحران سوریه است.

وی با اشاره به اینکه شاید سفر رئیس‌جمهور به مصر بتواند زمینه را برای درخواست آتش‌بس موقت فراهم کند، گفت: این سفر فرصت خوبی برای دیدار با روسای مصر و نخست‌وزیر ترکیه برای درخواست آتش‌بس موقت خواهد بود.

سفیر پیشین ایران در سوریه افزود: درخواست آتش‌بس موقت، بدعت خوبی است، برای اینکه مردم سوریه آینده با ثبات و با آرامشی را داشته باشند و بتوانند مردم‌سالارانه آینده خود را تعیین کنند.

شیخ‌الاسلام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آینده سوریه به چه سمت و سویی حرکت می‌کند، اظهار داشت:‌ میزان دخالت سعودی‌ها در سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی کاهش یافته است به طوری که وزیر خارجه فرانسه که از پیش‌قراولان مخالفت با دولت بشار اسد بود طی سخنانی گفته که سرنگونی دولت بشار اسد که خواسته ما بود تاکنون محقق نشده است.

غرب ناچار است به راهکار سیاسی تن دهد


وی با اشاره به اینکه غرب به این نتیجه رسیده است که راهکار نظامی در سوریه نتیجه‌ای در بر نداشته، گفت:‌ غرب ناچار است به راهکار سیاسی تن دهد.

سفیر پیشین ایران در ترکیه با بیان اینکه کشورهای غربی متوجه اشتباه و شکست خود در سوریه شده‌اند، خاطرنشان ساخت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، کسی نباید برای ملت دیگری تصمیم بگیرد.

شیخ‌الاسلام حمایت غرب از تروریسم در سوریه را نشانه معیارهای چندگانه غرب در مقایسه با جنگ افغانستان دانست و عنوان کرد: غرب اعتراف رسمی کرد که از نظر نظامی شکست خورده به طوری که تمام تیم امنیت ملی آمریکا هم عوض شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه رفتار انگلیسی‌ها در مقایسه با آمریکا و فرانسوی‌ها بسیار وحشیانه و موذیانه بوده است بیان کرد: در این رابطه ترکیه هم نتوانست به اهداف خود برسد از این رو باید تسلیم شود و همچنین جمهوری اسلامی ایران نیز کریمانه برخورد کند.

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه دولت بشار اسد هم باید کریمانه برخورد کند، زیرا برخی گروه‌ها جزء ملت هستند، اظهار داشت: بیگانه‌ها با ساخت نمونه‌های قلابی خیزش مردمي کشورهای عربی در سوریه قصد داشتند تا بگویند که حرکت ضدصهیونیستی و استقلال‌طلبی جزء بیداری نیست و کسانی که علیه حکومت‌شان شورش می‌کنند جزء مردم سوریه هستند.

وی در ادامه افزود: بشار اسد  ایستاد و جمهوری اسلامی با تمام توان به صحنه آمد و بعد هم سوریه و چین در صحنه حاضر شدند و در نهایت آمریکایی‌ها از فرانسوی‌ها به دلیل به رسمیت شناختن مخالفان اسد گلایه کردند و گفتند که شما عجله کردید.

رخدادهای سوریه مقاومت را آبدیده کرده است


سفیر پیشین ایران در سوریه با بیان اینکه تشخیص سره از ناسره یکی از موفقیت‌های بیداری اسلامی است گفت: رخدادهای سوریه مقاومت را آبدیده  کرده است.

وی با بیان اینکه نظام آینده سوریه مردم‌سالار خواهد بود که در آن از همه طوایف و گروه‌ها شرکت خواهند کرد، خاطرنشان ساخت: استقلال‌طلبی، ضديت با استکبار و ضديت با رژيم صهیونیستی جزء فهم و حرکت بیداری اسلامی است که ان‌شاءالله در آینده در سوریه متجلی خواهد شد.

شیخ‌الاسلام گفت: ان‌شاءالله در آینده دارای منطقه‌ای خواهیم بود که نسبت به گذشته در مقابل توطئه‌های استکبار، مقاوم‌تر خواهد بود.

مجتبی فردوسی‌پور کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در ادامه این برنامه در پاسخ به این سوال که چرا معارضین و مخالفین دولت سوریه نتوانستند به توافق و جمع‌بندی عليه حکومت بشار اسد برسند، گفت: کشورهای غربی به رهبری آمریکا و بویژه فرانسه علی‌رغم حمایت گسترده ارتجاع عرب به رهبری قطر و سعودي‌ها نتوانستند طی 22 ماه گذشته به توافق نظری در خصوص موضوع سوریه برسند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که آنچه در سوریه باید مورد توجه قرار گیرد راهکار سیاسی است چرا که راهکار نظامی به جایی نمی‌رسد، اظهار داشت:‌ غرب در جمع‌بندی خود به این نتیجه رسید که بشار اسد به عنوان رهبر کاریزماتیک حائز اهمیت است، زیرا رفتن بشار اسد از رکن قدرت سیاسی سوریه به مفهوم سومالی شدن سوریه خواهد بود.

خطر افراطی‌ها منجر به عقب‌نشینی غربی‌ها شده است

فردوسی‌پور با اشاره به اینکه غرب و کشورهای ارتجاع عرب شاهد حضور ارتش مردمی در کنار نظامیان سوری بودند، بیان کرد: خطر افراطی‌ها منجر به عقب‌نشینی غربی‌ها شده است.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آمریکایی‌ها خط سیر تحولات میدانی در سوریه را منشعب از دو گروه اساسی جبهه‌النصره و روا‌ع‌التوحید می‌دانستند، خاطرنشان ساخت: غربی‌ها احساس کردند که مخاطراتی از سوی گروه‌های افراطی اسلامی دامن‌گیر آنها خواهد شد، بنابراین به صلاح آنها نیست در حوزه میدانی نفوذ کنند.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها جبهه‌النصره را در  لیست گروه‌های تروریستی قرار دادند، افزود: غرب از مواضع خود عقب‌نشینی کرد و به قدرت‌های منطقه‌ای تفهیم کردند که اینها معیار اقتدار سیاسی و نظامی در حوزه سوریه برایشان نیست.

‌غرب راهکار سیاسی را بهتر از راهکار نظامی دانست

فردوسی‌پور با بیان اینکه غربی‌ها با عقب‌نشینی خود پروسه‌اي سیاسی را پیش رویشان قرار دادند، گفت:‌ غرب راهکار سیاسی را بهتر از راهکار نظامی دانست.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه غرب با مولفه مالی دچار پارادوکس شده بود، افزود:‌ غرب باید در رویکرد خود تجدید نظر کند و باید این پارادوکس را از صحنه دید مردم و افکار عمومی حوزه بین‌الملل پاک کند، بنابراین غرب با این پارادوکس نمی‌تواند حاکمیت خود را در حوزه‌هایی که استعمار قدیم تعریف می‌کند مستولی سازد.

وی اتفاقات صورت گرفته در صحنه تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا را از یک سو مرتبط با اسلام‌خواهی و از سوی دیگر نزاع با رژیم صهیونیستی دانست و خاطرنشان ساخت: نزاع و تضاد مردم این مناطق با رژیم صهیونیستی در تحولات منطقه، سهیم و دخیل بوده، یعنی بلوغ فکری و سیاسی مردم منشعب از نزاع است.

فردوسی‌پور با اشاره به اینکه کمربند امنیتی رژیم صهیونیستی بعد از سقوط بن‌علی، قذافی و مبارک از هم گسسته است، گفت:‌ بزرگترین ضربه از تحولات منطقه را رژیم صهیونیستی خورده است، بنابراین این موضوع بزرگترین دستاورد مردم در تحولات منطقه است.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با بیان اینکه مردم بازگشت‌شان به حوزه دیانت و  اسلام را با تحولات منطقه نشان داده‌اند، خاطرنشان ساخت: مردم سیاست را از دریچه دین و دیانت اسلام جستجو کردند.

وی با بیان اینکه نزاع با صهیونیسم در شعور و آگاهی و در بینش مردم قرار گرفته است، افزود: به گروه‌های افراطگرا سلاح دادند تا حاکمیت را ثابت کنند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: سوریه ، بشار ، اسد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار