استاندار خراسان جنوبي با بيان اينکه در روند امداد رساني و بازسازي مناطق زلزله زده زهان هيچ وقفه‌اي ايجاد نخواهد شد، گفت: تسهيلات 16 ميليون تومان وام ثابت و 3 ميليون تومان وام بلاعوض در اختيار زلزله زدگان قرار خواهد گرفت.

قهرمان رشيد استاندار خراسان جنوبي در حاشيه بازديد از مناطق زلزله‌زده زهان در خصوص نحوه روند بازسازي اين مناطق به خبرنگار سیاسی اعزامي باشگاه خبرنگاران گفت: به حمدالله روند بازسازي مناطق زده زده زهان خوب بوده و به مراتب دفعات پيشين که بازديد داشته‌ام بسيار خوب است.
    
وي افزود: در مجموع 46 روستاي استان در اثر زلزله اخير آسيب ديد که از اين ميزان 174 واحد مسکن مسکوني روستا به طور صددرصد آسيب ديده است.

وي افزود: البته مجموع واحدهاي مسکوني که تخريب 10، 20 و 30 درصدي داشته‌اند نزديک به 2 هزار واحد بوده است.

استاندار خراسان جنوبي تصريح کرد: مهمترين مسئله‌اي که بلافاصله بعد از زلزله در دستور کار قرار گرفت احداث جاده اوجان به حسين آباد بود که برياي احداث اين جاده با 18 کيلومتر طول اعتباري بالغ بر 2 ميليارد و 500 ميليون تومان هزينه شده است.

وي در ادامه تصريح کرد: تاکنون 73 فقره کانکس به منطقه ارسال شده و 12 کانکس نيز امروز (پنج شنبه) به منطقه اعزام شد و مابقي مسکن‌هايي که به صورت صددرصد تخريب شده‌اند به زودي داراي کانکس خواهند شد.

رشيد افزود: اولويت تحويل کانکس با معلولين و افراد تحت حمايت بهزيستي و کميته امداد امام خميني خواهد بود.

استاندار خراسان جنوبي با بيان اينکه پيشرفت روند بازسازي منطقه بستگي به مشارکت مردم دارد خاطر نشان کرد: اين قول را به مردم مي‌دهيم که هيچ گونه وقفه‌اي در ادامه بازسازي مناطق آسيب ديده زهان پيش نيايد.

وي در ادامه به مسئله سوخت اشاره کرد و گفت: تا به امروز سوخت به صورت رايگان در اختيار زلزله زدگان قرار داده شده به صورتي که برق و علوفه از جمله مثال‌هاي اين مهم هستند.

وي تصريح کرد: تاکنون بنياد مسکن با 1/3 امکانات خود وارد عرصه بازسازي شده و در صورت نياز از تمام توان خود استفاده خواهد کرد.

رشيد به بحث تسهيلات پرداخت شده و يا در دست پرداخت اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه دولت 12/5 ميليارد تومان تسهيلات ثابت و هم چنين 2 ميليون تسهيلات بلاعوض در نظر گرفته شده بود که با پيشنهاد استان ميزان تسهيلات ثابت به 16 ميليون و ميزان تسهيلات بلاعوض نيز به 3 ميليون تومان افزايش يافته و ان شالله به زودي در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.

وي در پاسخ به اينکه آيا در بودجه سال آينده رديف ويژه‌اي براي بازسازي مناطق زلزله زده در نظر گرفته خواهد شد يا خير گفت: قطعا سازمان مديريت بحران اين مسئله را پيگيري و رديف ويژه‌اي را در بودجه سال آينده به اين مسئله اختصاص خواهد داده شد.

رشيد در خصوص برخي احتمالات مبني بر اين که در صورت تحويل کانکس از ساخت مسکن دائمي صرف نظر خواهد شد گفت: اين موضوعات صرفا مباحث تحيلي بوده و صحت ندارد بلکه تمام تلاش خود را خواهيم کرد تا ساخت مسکن را به صورت جدي پيگيري کنيم که البته اين موضوع در حال پيگيري است.

وي هم چنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که زمان تحويل مسکن به زلزله‌زدگان که خواهد بود گفت: وعده زمان مشخصي را نمي‌دهد ولي مطمئن باشيد در اسرع وقت مسکن ساخته شده به زلزله زدگان زوهان تحويل داده خواهد شد.

گفتني است؛ قهرمان رشيد استاندار خراسان جنوبي ظهر امروز پنج شنبه 5 بهمن ماه از مناطق زلزله زده اين استان بازديد کرد که فرماندار ، رئيس بنياد مسکن استان و هم چنين رئيس جمعيت هلال احمر استان و برخي مديران کل استان وي را همراهي مي‌کردند.

قهرمان رشيد در بازديد خود از روستاي شاج به تنها دختر باقي‌مانده خانواده‌اي که در اثر زلزله جان خود را از دست داده بودند مبلغ 3 ميليون تومان وجه نقد و يک قطعه سکه تمام بهار آزادي اهدا کرد.

وي هم چنين مبلغ 1 ميليون و 500 هزار تومان به همسر تنها فوت شده روستاي بن‌خونيک اهدا کرد.

لازم به ذکر است؛ زلزله‌اي به قدرت 5/6 در مقياس ريشتر راس ساعت 8و 30 صبح روز چهارشنبه 15 آذر ماه سال جاري بخش زهان و روستاهاي تابعه اين شهرستان در استان خراسان جنوبي را لرزاند که بر اثر آن 5 نفر از اعضاي يک خانواده و يک خانم ديگر جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/پ2
برچسب ها: زلزله ، زوهان ، وام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار