دولت در شرایطی تحت هجمه‌های سنگین قرار گرفته که برخی سوء‌استفاده کنندگان، طلا را بدون مجوز بانک مرکزی به صورت آب شده و به شکل زنجیر طلا از کشور خارج می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ؛سيد شمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در حاشيه همايش روز جهاني گمرک با بيان مطلب بالا  گفت: برخي از طلا بعنوان سرمايه ملي استفاده نمي کنند بلکه اين فلز گرابنها را آب کرده و به قلاده هاي طلا تبديل و از کشور خارج مي کنن، اينجاست که گمرک با تمام توان خود اقدام به برخورد با اين قاچاقچيان سرمايه ملي مي کند.
حسيني ادامه داد: دشمنان ما با همه شرايط نامساعد اقتصادي که بر کشور ما تحميل کرده اند اعلام مي کنند که به ايران فلزات گرانبها فروخته نشود بلکه تا مي توانيد جوي را ايجاد کنيد تا فلزات گرانبهايي همچون طلا از ايران در قالب قاچاق خارج شود.
وزير اقتصاد ادامه داد: در اينجا فعاليت گمرک براي جلوگيري از خروج اين سرمايه هاي ملي بسيار مهم است.
وي در خصوص بحث صادرات غيرنفتي کشور اعلام کرد: بر اساس آمارهاي موجود از سال 85 تا سال 90 رشد صادرات غيرنفتي دو و نيم برابر يعني از رقم 17 ميليارد و 800 ميليون دلار به 43 ميليارد و 700 ميليون دلار رسيده است، يعني رشد صادرات غيرنفتي نسبت به واردات از 50 درصد درسال 85 به 70 درصد درسال 90 رسيده است.
وي تصريح کرد: در حال حاضر 70 درصد ارز مورد نياز کشور از محل صادرات غيرنفتي تأمين مي شود.
وي ادامه داد: براساس آمارهاي ده ماهه سال جاري ميزان صادرات غيرنفتي به رقم 34 ميليارد و 500 ميليون دلار رسيده است، نه تنها در بخش صادرات غيرنفتي هيچ کاهشي اتفاق نيافتاده بلکه اين رقم نسبت به مدت مشابه در فصل اول و دوم سال گذشته دو رقمي هم شده است که اين نشان دهنده رشد صادرات غيرنفتي در کشور است.
وي اظهار داشت: براين اساس ميزان صادرات نفتي در ده ماهه 43 ميليارد و 700 ميليون دلار بوده که 12.5درصد کاهش را نشان مي دهد.
وي در خصوص بحث صادرات کالاهاي صنعتي و معدني در 10 ماهه رقم رشد به 3.8 درصد رسيده است که اين موضوع در بحث اقتصاد ملي با توجه به تحريم هاي اقتصادي اهميت ويژه اي دارد.
وزير اقتصاد گفت: نسبت صادرات غيرنفتي در سال گذشته به 70 درصد رسيده که در سال جاري در ده ماهه امسال اين رقم به 78 درصد رسيده است، همچنين کسري تراز بازرگاني از 15 ميليارد دلار با 40 درصد کاهش به 9 ميليارد دلار رسيده است.
حسيني در خصوص نقش تجارت و ترانزيت گفت: در اين رابطه گمرک نقش بسزايي در توسعه روابط تجاري و ترانزيت کشور داردکه با بروز رساني قوانين اقتصادي گمرک مي تواند باتوجه به شرايط تحريم اقتصادي استراتژي توسعه صنعتي و تجاري را به مرحله اجرا بگذارد زيرا استراتژي توسعه صنعتي و تجاري دو مقوله جداگانه از هم نيستند بلکه اين دو مقوله با هم هستند.
وي  اظهار داشت: هوشمندسازي سيستم هاي گمرکي نقش بسزايي در تعيين راهبرد اقتصادي گمرکات کشور و اجراي استراتژي توسعه صنعتي و تجاري کشور دارد.
*تاکنون 6 جلسه براي تعامل بيشتر بين دولت و مجلس به منظور رفع مشکلات اقتصادي کشور برگزار شده است.
حسيني گفت: موضوعات مهم اقتصادي به ويژه بحث اجرايي شدن قانون هدفمندي يارانه ها مورد مذاکره نمايندگان دولت و مجلس قرار گرفته است.
در اين جلسات رويکرد دولت و نمايندگان مجلس ايجاد همکاري و تعامل بيشتر براي رسيدن به يک نقطه واحد مشترک براي اجرايي شدن فاز دوم هدفمندي يارانه ها بوده است.
وزير اقتصاد تصريح کرد: در 6 جلسه برگزار شده بين دولت و مجلس تمام هم و غم مسئولان بررسي و رفع مشکلات اقتصادي مردم است در اين رابطه اين جلسات باعث شده که نقطه نظرات نمايندگان مجلس و دولت مورد بررسي جدي قرار بگيرد.
به طور حتم حاصل اين جلسات ايجاد تعامل بيشتر براي رفع مشکلات اقتصادي مردم در ماه هاي پاياني سال خواهد بود.
حسيني تصريح کرد: مطمئن باشيد که فاز دوم هدفمندي يارانه براساس قانون هدفمندي يارانه ها اجرا مي شود.
وي ادامه داد: يکي ديگر از موضوعات مطرح شده در جلسات بين دولت و مجلس موضوع لايحه بودجه و نحوه تنظيم منابع مالي مورد نياز بخش هاي اقتصادي کشور در لايحه بودجه سال آينده است.
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران که آيا مسائل ارزي هم در اين جلسات مطرح شده است است يا خير گفت: در اين جلسات به هيچ عنوان درباره مسائل ارزي صحبت نشده اما در بحث ارز بايد اين را بگويم که دولت از تمام ظرفيت هاي خود براي ساماندهي بازار ارز تمام توان خود به کار گرفته است.
حسيني در بخشي ديگر از مصاحبه خود با خبرنگاران گفت: در رابطه با موضوع گمرک تلاش هاي زيادي را طي سالهاي اخير براي کمک به رشد و توسعه اقتصادي کشور و به روز کردن سيستم هاي گمرکي کشور به مرحله اجرا گذاشته است که اين موضوع شايسته تقدير و تشکر از دست اندرکاران گمرک است.
وي تصريح کرد: در بحث اختصاص کارت هاي ويژه کالاهاي اساسي براي اقشار آسيب پذير تاکنون هيچ تصميمي گرفته نشده و در حال حاضر به هيچ عنوان اين موضوع مطرح نيست./ک
برچسب ها: وزیر ، اقتصاد ، همایش ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار