از ابتدای امسال یک میلیون بیمار از خدمات درمانی پزشکی هسته ای در کشور بهره مند شدند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، محسن ساغری، رییس انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران در شیراز با بیان اینکه در حال حاضر 150 مرکز پزشکی هسته ای در کشور وجود دارد، گفت: ایران در پزشکی هسته ای در منطقه آسیای غربی در رتبه نخست قرار دارد.

در پزشکی هسته ای از مواد رادیو اکتیو برای تشخیص و درمان بیماریها استفاده می شود.

مدیر گروه پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: در پزشکی هسته ای مقدار مشخصی مواد رادیو اکتیو با دارو ترکیب می شود و تولید ماده ای به نام رادیو دارو می کند که این ماده به صورت خوراکی یا تزریقی به بیمار تجویز می شود.

مهدی حقیقت افشار افزود: با مصرف رادیو دارو از بدن بیمار اشعه ساطع می شود و دستگاه های پزشکی هسته ای که نوعی دوربین هستند از اشعه های ساطع شده تصویر تولید می کنند.

وی افزود : مرکز پزشکی هسته ای شیراز به عنوان قطب پزشکی هسته ای جنوب کشور به بیماران فارس و استانهای همجوار خدمات تشخیصی و درمانی ارائه می دهد.

مدیر گروه پزشکی هسته ای شیراز گفت: در این مرکز با بهره مندی از تجهیزات پیشرفته و متخصصان کارآمد امکان درمان قطعی برخی سرطان ها از جمله سرطان تیرویید فراهم شده است .

حقیقت افشارافزود: بیمارانی که مبتلا به سرطان تیروئید هستند ید رادیواکتیو مصرف می کنند و پس از دو روز بستری در این مرکز بهبودی کامل پیدا کرده و به زندگی عادی برمی گردند.

از دیگر خدماتی که در این مرکز ارائه می شود روش های تشخیص بیماری ونارسائی های قلب، مغز ، استخوان، کلیه، ریه و دستگاه گوارش است.

مرکز پزشکی هسته ای شیراز یکی از مراکز فعال کشور در زمینه علمی و پژوهشی نیز بشمار می آید و گروه های مختلف پزشکی و پیراپزشکی دانشکده های مهندسی برای انجام تحقیقات بین رشته ای، بین مرکزی و حتی بین دانشکده ای به این مرکز مراجعه می کنند.

مدیر گروه پزشکی هسته ای شیراز گفت : کشور ما در عرصه تولید رادیو دارو ها به خودکفایی رسیده و رادیو داروهایی که در مراکز پزشکی هسته ای استفاده می شود در راکتور تحقیقاتی تهران تولید می شود./س

برچسب ها: پزشکی ، هسته ای ، بهره مندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.