آثار استاد فرشچیان بیش از نیم قرن الهام بخش هنرهای ایرانی و هنرمندان ایران و جهان در كل آثار هنری است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران، استاد محمود فرشچیان در چهار بهمن سال 1308 در اصفهان متولد شد. پدر استاد فرشچیان در اصفهان به فرش و طرح ها و نقش های فرش علاقه زیادی داشت، به گفته فرشچیان وی از حدود پنج سالگی در کنار پدر بود و در هرجایی که نقش و طرح فرش را مشاهده می کرد به دقت به آن نگاه می کرد و از همان دوران کودکی به واسطه شغل پدر به این هنر علاقمند شد.

 
فرشچیان درباره اولین اساتیدی که نزد آنها به طور غیر مستقیم به خلق اثر می پرداخت این طور اشاره می کند که اولین استادم میرزا آقا امامی بود که طرحی از آهو را داد که از روی آن نقاشی کنم و بعد از وی کمی جدی تر تحت تعلیم استاد عیسی بهادری به طراحی فرش پرداختم.
فرشچیان پس از گذراندن دوره هنرستان به خارج از کشور برای ادامه تحلیل رفت و به اکثر موزه های دنیا مراجعه کرده است.
 



وی از آغاز کار موزه ها "از صبح" وارد موزه می شد و آخرین کسی بود که از موزه خارج می شد. پس از پایان تحصیلاتش به ایران برگشت و در اداره کل هنرهای زیبای تهران فعالیت خود را آغاز کرد. استاد فرشچیان در سالهای 1327 تا 1373 آثار فراوانی را خلق کرده است و نکته بسیار مهم این است که بسیاری از آثار دیده نشده استاد فرشچیان در موزه های جهان نگهداری می شود و هنوز به معرض نمایش گذاشته نشده است.
 
یکی از مشهورترین آثار فرشچیان تابلوی ظهر عاشورا که براساس آن فیلمنامه های فراوانی هم ساخته شده است. وی به تازگی در سفری که به ایران داشت طراحی ضریح امام حسین (ع) را به پایان رساند و به گفته خودش این اثر یکی از مهمترین آثاری است که تا کنون خلق کرده و دارای ویژگی های خاص بصری است.
 

فرشچیان به عنوان پدر نگارگری ایران نمایشگاههای انفرادی فراوانی را در نقاط مختلف جهان از جمله؛ شیکاگو، لاهور، وین، واشنگتن، نیویورک، فلورانس، کراچی و... برگزار کرده است.
از آثار ماندگار این هنرمند شهیر نگارگری ایران در موزه ای به نام استاد فرشچیان در مجموعه فرهنگی هنری سعد آباد به نمایش گذاشته شده است.
 
فرشچیان در حال حاضر ساکن نیوجرسی ایالات متحده آمریکا است و هم چنان تلاش های فراوانی در صحبت معرفی بیشتر نگارگری ایران در جهان دارد. وی ابتدای سال آینده در بهار 92 به تهران باز می گردد./ي2
برچسب ها: فرشچیان ، نقاشی ، فرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار