براساس آخرین سنجش صورت گرفته در اردیبهشت ماه سال 91 آمار سرانه مطالعه در ایران روزانه 75 دقیقه و 34 ثانیه است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست خبری دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور محمد واعظی گفت: یکی از دست آوردهای انقلاب اسلامی و دولت نهم و دهم که در کتابخانه های عمومی کشور شکل گرفته است ارتقا سرانه مطالعه و هدفمند کردن آن است.
وی افزود: رقم شورانگیز آمار سرانه مطالعه در سال 91 در این ده ماهه‌ی اخیر ما را به وجود می آورد.
واعظی اظهار داشت: ما در سال 91 به بیش از 2 میلیون شرکت کننده رسیدیم که 38 درصد در فضای مجازی و 92 درصد در فضای مکتوب است.
وی تصریح کرد: ما در این مجموعه فقط به بعد خواندن اکتفا نکردیم و بخش نوشتن هم قسمتی دیگر از برنامه های این مجموعه است که به امید خدا تحقق پیدا خواهیم کرد.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: در سال 1387 اولین سنجش برگزار شد به طور کلی که میزان مطالعه کنندگان 2000 نفر اعلام شد و این نشان می‌داد که میزان مطالعه مردم روزانه حدود 70 دقیقه است.
وی افزود: از سال 1387 به بعد 4 سنجش را در ارتباط با امر مطالعه صورت دادیم که براساس مدل های علمی است و از این 4 سنجش 3 سنجش ملی و 1 سنجش استانی بوده است.
واعظی اظهار کرد: براساس آخرین سنجش صورت گرفته در اردیبهشت ماه سال 1391 مجموعه سرانه مطالعه روزانه 75 دقیقه و 34 ثانیه است که از این رقم 15 دقیقه و 17 ثانیه مربوط به کتاب، 25 دقیقه و 35 ثانیه مربوط به قرآن و ادعیه، 32 دقیقه و 36 ثانیه مربوط به مطالعه روزانه و 5 دقیقه و 46 ثانیه مربوط به نشریه است.

*بالاترین استان و ضعیف‌ترین استان از جهت میزان مطالعه مشخص شد


دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: بالاترین استان از جهت میزان مطالعه استان تهران با رقم روزانه 93 دقیقه و 54 ثانیه وضعیف‌ترین استان، استان چهارمحال و بختیاری با رقم روزانه 48 دقیقه و 59 ثانیه است. 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در رابطه با میزان کتابهای پرمخاطب آماری را اعلام کرد و گفت: با توجه به آمارگیری‌های انجام شده بیشترین درصد مطالعه مربوط به  کتابهایی  که در همین سالهای اخیر خریداری شده است، مي‌باشد.
وی اظهار داشت: از 100 کتاب اول پرمخاطب مردم، 52 درصد در سالهای اخیر خریداری شده است که با توجه به آمار گرفته شده 74درصد کتابهای پرمخاطب، در حوزه قصه و رمان است؛ در این رقم 15 درصد به قصه و رمان خارجی و 59 درصد قصه و رمان ایرانی اختصاص دارد.
 
**امسال تعداد مجموعه مشارکت کنندگان در مسابقات فرهنگی در 9 ماهه ابتدای سال از مری دومیلیون نفر گذشت

 
ابوالقاسم مقیمی مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: مجموعه مسابقات فرهنگی از اردیبهشت سال 90 کلید خورد.
 
وی افزود: این مسابقات در حوزه‌های مختلف و با اهداف مختلفی صورت می‌پذیرد.
 
وی ادامه داد: هدف اصلی برگزاری این مسابقات ترویج فرهنگ کتابخوانی و ایجاد عادت به مطالعه در شهروندان و غنی سازی اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه است.
مقیمی افزود: یکی دیگر از مهمترین اهداف مسابقات فرهنگی معرفی منابع فاخر و ارزشمند در کمک به رشد مطالعه است.
 
وی ادامه داد: جذب مخاطبین وشعار آشتی با کتاب یکی دیگر از اهداف مسابقات کتابخوانی است.
 
مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: مجموعه مسابقات ما به دو قسمت کلی آنلاین و مکتوب تقسیم می‌شود که همه اقشار از جمله کودکان، دانش آموزان، دانشجویان، نابینایان، اصناف، نظامیان، مددجویان بهزیستی، کتابداران، فرهنگیان و مادران خانه دار را در برمی‌گیرد. 
وی افزود: 38 درصد شرکت کنندگان از طریق شبکه مسابقات حرفه‌ای آنلاین و 62درصد در مسابقات مکتوب شرکت کرده اند.
مقیمی تصریح کرد: درکل 206 منبع در سال جاری به عنوان منبع مسابقات ما قرار گرفته است و نکته ویژه در مسابقات کتابخوانی توجه به سیر مطالعاتی است که شرکت کنندگان با توجه به تنوع و پیوستگی مسابقات موضوعات مختلف را دریافت می کنند.
 
وی افزود: بیش از پنج هزار مرکز فرهنگی در ارتباط با نهاد هستند و محصولات فرهنگی مسابقات را صورت می دهند.
 
مجدالدین معلمی معاون توسعه فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در رابطه با برگزاری مسابقات فرهنگی گفت: ما با توجه به روشهای مختلف و علایق اجتماعی اقشار مختلف جامعه مسابقات مختلف فرهنگی را به سرعت برگزار می کنیم.
 
وی ادامه داد: در این جریان ما موضوعاتی را مدنظر قرار دادیم اول اینکه مسابقات، مسابقات قشری باشد موضوع بعدی اینکه به سرعت بتوانیم این مسابقات را برگزار کنیم و در آخر اینکه برگزاری این مسابقات در عین حال کم هزینه باشد.
 
وی افزود: در این مسابقات از چند ابزار استفاده شده شبکه کتابخوانی حرفه ای و مسابقات مکتوب که در مسابقات مکتوب توجه به سمت موضوعات متن محور برده شده تا قدرت نویسندگی شرکت کنندگان پرورش یابد.
 
معلمی خاطرنشان کرد: نزدیک به 2هزار و 500 نفر عضور کتابخانه هستند که از این تعداد 60درصد زیر دیپلم هستند و از این تعداد 56 درصد خانم و 46 درصد آقا هستند.
 
وی افزود: از بقیه این تعداد 20 درصد به دانشجویان و 34 درصد به دانش آموزان (در مسابقات مکتوب) تعلق دارد.
 
مدیر توسعه فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: از شبکه آنلاین دانشجویان بیشترین میزان استقبال را داشتند و اقشار دیگر در رده های بعدی قرار می گیرند.
 
معلمی در رابطه با میزان شرکت کنندگان اظهار کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته در مسابقات آنلاین رشد 2.5 برابری و در مسابقات مکتوب رشد سه برابری را شاهد هستیم.
 
وی ادامه داد: در دوسال گذشته در مجموع سه میلیون و دویست و پنجاه هشت هزار نفر در مسابقات شرکت کردند که امیدواریم امسال بتوانیم به تعداد چهارمیلیون نفر دست پیدا کنیم.
 
معلمی تصریح کرد: مشارکت در مسابقات آنلاین در سال 90 ، 400 نفر وسال 91 ، 800 نفر را و در مسابقات مکتوب در سال 90، 400 نفر و سال 91، 1800 نفر را در برداشته است.
 
معلمی افزود: از این تعداد 15 درصد اقشار آزاد و 18 درصد دانشجویان و 13 درصد دانش آموزان 50 درصد زیر دیپلم در بخش مکتوب هستند. در بخش تقدیر از تعدادی از برگزار کنندگان مسابقات فرهنگی مجتبی خراغی، رضا حاجی زاده، محمد کمیجانی، محمد فرامرزی، سید علی سدیدی و مجید خدابخش تقدیر و هدایایی ارائه شد.


/ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار