مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: خاك هایی كه پوشش جنگلی دارند، تا 40 برابر خاك های بدون پوشش گیاهی، آب باران را جذب می كنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

عطاء اله ابراهیمی، در جمع اعضای شوراها و دهیاری های شهرستان كیار گفت: یك لیتر آب برای نفوذ در خاك های جنگل، به هفت دقیقه زمان نیاز دارد، در حالی كه جذب آب در سایر اراضی به چهار و نیم ساعت زمان نیاز دارد و این مهم، بیشترین تاثیر را در كاهش سیل، تعدیل خشكسالی و تامین منابع آبی زیرزمینی ایفا می كند.

وی افزود: حراست از منابع طبیعی، ساده ترین، گسترده ترین و عمومی ترین كلاس درس توحید ی است و ضامن بقای هزاران گونه حیوانی و گیاهی و موجب پایداری طبیعت و تضمین امكان زندگی برای نسل های آینده است.

ابراهیمی، چرای بی رویه دام، تصرف و تخریب و شخم و شیار عرصه های منابع طبیعی، آتش سوزی ها، جنگل تراشی و آفات و بیماری ها و نحوه مالكیت اراضی را از مهم ترین عوامل تخریب منابع طبیعی عنوان كرد و افزود: عواقب این تخریب ها و تخریب اراضی جنگلی، آسیب جدی را متوجه جامعه بشری می كند كه از آن جمله تامین نشدن منابع آبی برای مردم است.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری، تخریب و كاهش كیفیت مراتع و پایین آمدن ظرفیت و جایگزینی گونه های غیر خوش خوراك، طغیان آفات و بیماری ها، افزایش مخاطرات طبیعی نظیر سیل، كاهش نفوذ پذیری خاك، كاهش سطح آب های زیر زمینی، خشك شدن و كاهش میزان آب چشمه ها و افت كیفیت منابع آبی منطقه و افزایش فرسایش را از عواقب تخریب منابع طبیعی عنوان كرد.

وی تصریح کرد: با ایجاد ظرفیت های اشتغالزایی موجود در منطقه به صورت پرورش گیاهان دارویی، صنعتی و فرآوری، با توجه به تنوع گیاهی بالای منطقه، توسعه گردشگری روستایی و طبیعت گردی و توسعه صنعت آبزی پروری و زنبور داری می توان به صورت بهینه از ظرفیت های موجود در منابع طبیعی استفاده كرد و با درآمد زایی بالا از بروز مخاطرات در منطقه جلوگیری كرد.

ابراهیمی، طرح های توانمند سازی جوامع محلی و اجرای مطلوب ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع را بستر مناسبی برای بهره برداری اصولی و پایدار از ظرفیت های منابع طبیعی بر شمرد و آمادگی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان را برای اجرای این طرح ها با مشاركت مردم اعلام كرد./س

برچسب ها: خاک ، جنگل ، باران ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.