بامجوز سقط قانونی زنان با مراجعه به مراکز نیمه مجاز جان خود را به خطر نمی اندازند.

 دکتر رضا عمانی سامانی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی و سلامت باروری پژوهشگاه رویان در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به اینکه در کشور سقط درمانی در شرایطی که جنین دچار ناهنجاری است انجام می شود گفت:‌ در ایران پس از تصویب قانون سقط درمانی در سال 1382 در شرایطی که جنین دچار ناهنجاری است مجوز سقط قبل از 4 ماهگی صادر می شود.

وی در ادامه افزود: سقط درمانی در شرایطی که خطر جانی برای مادر وجود دارد در هر سنی از بارداری انجام می شود.

وی یادآور شد: مجوزهای قانونی سقط موجب می شود مادران در خطر به انجام سقط ایمن، تحت نظر متخصصین دسترسی داشته باشند و به دنبال سقط غیرقانونی به سراغ مراکز و افراد غیرمتخصص نرفته و جان خود را به خطر نیندازند.

سامانی با تاکید بر اینکه برخورد مناسب از دیدگاه اخلاقی حقوقی با سقط موجب کاهش سقط های غیرایمن و غیرقانونی می شود گفت: پس از درمان های ناباروری، گاه چنین چندقلو ایجاد می شود که برای نجات بارداری از سقط و عوارض آن یک یا دو قل را از بین می برند تا بقیه جنین ها شانس بقا داشته باشند.

وی در پایان گفت: در ایران هر چند از نظر قانون مرز 4 ماه برای سقط درمانی آورده شده است اما مراکز درمانی عملا هر جا با خطر جانی مادر مواجه می شوند نسبت به ختم بارداری اقدام می کند که در این شرایط تصمیم بر سقط به سن بارداری ارتباطی ندارد، در اینگونه موارد رضایت فقط از جانب زن است و در موارد اورژانسی نیز به حکم قانون نیازی به رضایت ندارد.
برچسب ها: سقط ، جنین ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار