زردآلو و قیسی خواص درمانی بسیاری دارد از جمله می‌توان به تصفیه خون، باز كردن عروق، رفع بوی بد دهان، پایین آوردن تب، برطرف كردن ورم مفاصل اشاره کرد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، مصرف زردآلو به همراه مغز آن ضد نفخ بوده و هضم آن را آسان می‌ نماید و برای كم خونی نیز مفید است.

زردآلو حاوی آب، كلسیم، سدیم، پتاسیم، فسفر، آهن، ویتامین B3 ،B2 ،B1 و مواد نشاسته‌ای و چربی است.

روغن مغز هسته زردآلو برای نرم كردن پوست مفید بوده و همچنین روغن تلخ مغز زردآلو میكروبهای معده و روده را از بین می‌برد .

زردآلو سنگین و دیر هضم است و كودكان و سالخوردگان نباید در مصرف زردآلود زیاده‌روی كنند.

این پزشك توصیه كرد، كه به همراه زردآلو هسته آنرا نیز مصرف كنید، چرا كه از نفخ معده جلوگیری می‌كند.

( میهمان گرامی شما قادر به مشاهده تصاویر نمی باشید . لطفا برای مشاهده تمام محتویات خانوم گل با کلیک بر روی لینک ثبت نام مراحل عضویت را طی فرمایید .)

قیسی این خویشاوند طلایی آلوچه و آلو از سه هزار سال پیش در چین کاشت می شد و بر خلاف آنچه که از نام علمی اش ( Prunus armeniaca ) بر می آید، منشا آن نه ارمنستان بلکه شمال غربی چین در نزدیکی مرز روسیه در منطقه « گریت وال » است. درخت زردآلو گیاهی است مقاوم با برگ های پهن و نسبتا گرد، با راس نوک تیز و حاشیه نسبتا دندانه دار. گل های بدون پایه با پنج گلبرگ منظم و پرچم های پر شمار در اوایل بهار شکفته می شوند. میوه زردآلو مانند شفت و آلوچه با پوست نازک و گوشت زرد رنگ در اواسط تابستان رسیثده می شود. میوه های رسیده آبدار، شیرین و با سطحی صاف و بدون کرک اند و در اشکال متفاوتی مانند میوه تازه، آب میوه، میوه خشک شده ( برگ قیسی )، فریز شده و کنسرو شده به مصرف می رسند. از عصاره هسته سرشار از گیلکوزید های سیانوژنیک زردآلو دارویی ضد سرطان در گذشته تهیه می شد که امروز از رده خارج شده است. هسته زردآلو هایی که در آسیای مرکزی و نواحی مدیترانه ای کاشته می شود، شیرین است و می توان همانند بادام از آن روغن گرفت. از روغن زردآلو در تهیه انواع کرم های پوست، صابون و عطرسازی استفاده می شود. گاهی نیز آن را با روغن بادام مخلوط کرده و به مشتریان می فروشند. میوه زردآلو حاوی مقادیر زیاد ویتامین A و مقادیر کمتری از تیامین، ویتامین C، کلسیم، فسفر، آهن و پتاسیم است. سالانه 27000 تن زردآلو در سراسر جهان تولید می شود که ترکیه، ایران و پاکستان بزرگترین تولیدکنندگان آنند.

به فارسى انواع آن را «زردآلو»، «شكرپاره»، «قيسى» و در كردستان «مشمش» نامند و خشك‏كرده آن را برگه زردآلو و برگه قيسى و خوبانى گويند. در كتب طب سنتى قديم با نام «مشمش» آمده است.

طعم شيرين آن به علت مقدار زياد ساكارز (نوعى كربوهيدرات دوقندى كه همان شكر متداول مصرفى ما است) میباشد و رنگ زرد مايل به نارنجى بافت و پوست آن به علت رنگدانه آنتی اكسيدان (مواد ضد سرطان) به نام بتا ـ كاروتن مى‏باشد (پيش‏ساز ويتامين A در بدن).

تركيبات شيميايى

در هر 100 گرم بافت زردآلو مواد زير وجود دارد:

آب 85 گرم، كربوهيدرات 7 گرم، پروتئين 1 گرم، كلسيم 15 ميلى‏گرم، فسفر 23 ميلى‏گرم، آهن 1 ميلى‏گرم، سديم 1 ميلى‏گرم، پتاسيم 270 ميلى‏گرم، پيش‏ساز ويتامينA 405 ميكروگرم، ويتامين C 6 ميلى‏گرم، ويتامين B1 03/0 ميلى‏گرم، ويتامين B204/0 ميلى‏گرم، نياسين 6/0 ميلى‏گرم، منيزيوم 11 ميلى‏گرم، مس 12/0 ميلى‏گرم، روى 02/0 ميلى‏گرم.

چه مقدار زردآلو مصرف كنيم؟

6 عدد زردآلو با اندازه متوسط، تقريبا 13 درصد دريافت روزانه توصيه شده آهن براى خانمها را تأمين مى‏كند مصرف منظم زردآلو خطر كم‏خونى را كاهش مى‏دهد

خصوصيات ويژه:

ـ سرطان معده و ريه:

زردآلو، همان طور كه اشاره شد، منبع مفيدى از بتاكاروتن است. مؤسسه تحقيقات سرطان جهانى پس از مطالعه در باره ارتباط بين سرطان معده و بتاكاروتن در سال 1377 (1998) چنين گزارش كرد كه دريافت بالاى كاروتنوئيدها احتمالاً مى‏تواند خطر اين بيمارى را كاهش دهد. به نظر مى‏رسد كه نقش حفاظتى در برابر سرطان ناشى از توانايى بتاكاروتن در پاكسازى بدن از موادى است كه عامل ايجاد تغييرات سرطان‏زايى در سلولها هستند.

به علاوه نتايج تحقيق اين مركز، چنين نشان داده است كه كاروتنها احتمالاً در برابر سرطان ريه هم در افراد سيگارى و هم غير سيگارى و به طور مشابه در خانمها و آقايان، داراى نقش حفاظتى مى‏باشند. قرار دادن منظم زردآلو در رژيم غذايى سبب افزايش دريافت كاروتنها مى‏گردد.

ـ فشار خون بالا:

برگه زردآلو منبع غنى پتاسيم است كه در هر 100 گرم از آن، 4/1 گرم پتاسيم وجود دارد. مصرف 5/2 تا 9/3 گرم پتاسيم در رژيم غذايى به طور روزمره،

در افراد داراى فشار خون طبيعى و بالا سبب كاهش فشار خون مى‏گردد.

ـ افسردگى در سالمندان:

پوره زردآلو يك دسر عالى براى سالمندانى است كه از افسردگى و فراموشى ناشى از كمبود پتاسيم در رژيم غذايى رنج مى‏برند.

ـ شبكورى:

فقدان مصرف غذاهاى غنى از كاروتن منجر به ضعف بينايى خصوصا در سالمندان كه اغلب ميوه و سبزيجات تازه كمى مصرف مى‏كنند، مى‏گردد. زردآلو منبع خوبى از كاروتن است.

ـ تخليه انرژى:

زردآلوى تازه به آهستگى هضم مى‏گردد و بنابراين به آرامى سبب ورود مقاديرى قند به جريان خون مى‏شود. افرادى كه به طور منظم ورزش مى‏كنند، چندين ساعت قبل و بين جلسات ورزش جهت تأمين انرژى براى عضلات، به چنين منبع غذايى احتياج دارند.

ـ مشكلات وزنى:

زردآلوى تازه طعم شيرينى دارد در حالى كه نسبتا انرژى كمى آزاد مى‏كند. زردآلو همچنين داراى فيبر است و فرمى از قند را كه به آهستگى در بدن مى‏سوزد، به درون جريان خون وارد مى‏سازد.

لذا براى افرادى كه مراقب وزن خود هستند، منبع غذايى عالى كم انرژى، خصوصا به عنوان ميان وعده، مى‏باشد.

ـ سلامتى لثه‏ ها:

زردآلو به علت دارا بودن ويتامين C نقش مهمى در حفظ سلامت لثه‏ها ايفا مى‏كند. لذا افرادى كه به هر علتى دچار خونريزى لثه مى‏شوند يا تحت اعمال جراحى لثه و دندان قرار مى‏گيرند لازم است حتما منابع ويتامين C و از جمله زردآلو مصرف نمايند./س

برچسب ها: قیصی ، رفع بوی ، بد دهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.