شراره مهاجر هدف از تشکيل کميته استعداديابي را تربيت نيروهاي متخصص در رشته جت اسکي بيان کرد و اظهار داشت: درصدد حرفه اي کردن ورزش جت اسکي در نزد علاقمندان اين رشته هستيم.

شراره مهاجر در گفتگو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران گفت:‌ به رشته جت اسکي در ايران به شکل حرفه اي توجه نشده است و به صورت تفريحي جريان دارد. اين در حالي است که در ساير نقاط جهان اين رشته به صورت حرفه اي دنبال مي شود و ورزشکاران در مسابقات بين المللي شرکت و مدال هاي بسياري از سوي ورزشکاران جهان در اين رشته کسب شده است.

سرپرست تيم هاي ملي بانوان انجمن جت اسکي ادامه داد: علاقمندان بسياري در رشته جت اسکي در کشورمان فعاليت مي کنند اما با توجه به اينکه نسبت به ساير رشته هاي ورزشي هزينه هاي گراني را براي علاقمندان دربر دارد لذا بيشتر ورزشکاران اين رشته به صورت تفريحي فعاليت مي کنند.

مهاجر تصريح کرد:‌ با پرورش و کشف استعدادهاي جديد در رشته جت اسکي و تقويت زيرساخت هاي اين رشته مي توانيم اميدوار باشيم در آينده نزديک تيم ملي جت اسکي بانوان در مسابقات برون مرزي شرکت و کسب مدال کند.

وي افزود: بر اين اساس درصدد تشکيل کميته پژوهش، استعداديابي و قهرماني به منظور بهره گيري از ظرفيت هاي علمي و پژوهشي کشور و کشف استعدادهاي موجود و تأمين پشتوانه تيم هاي ملي در رده هاي سني مختلف در رشته جت اسکي و جت بت هستيم.

مهاجر ادامه داد: در سالهاي 1960 و نيمه اول 1970 در کشورهاي اروپاي شرقي روش هاي ويژه اي براي شناسايي ورزشکاران که توانايي بالقوه داشتند صورت گرفته است و نتيجه حاصل شده باعث شگفتمان شده است.

سرپرست خاطرنشان کرد: در مسابقات المپيک 1972 بيشتر افراد مدال آور به صورت علمي و عملي استعداديابي و انتخاب شده بودند اين اتفاق در سال 1976 تکرار و نتيجه اي مشابه حاصل شده است.

وي افزود: هدف انجمن جت اسکي از تشکيل کميته پژوهشي استعداديابي و قهرماني فرآيند شناسايي ورزشکاران مستعد و پرورش آنها با استفاده از برنامه هاي تمريني منسجم است، افراد مستعد در سنين پائين انتخاب و تحت نظر متخصصان تغذيه و علوم پرورشي و نظارت مربيان متبحر ورزش قرار مي گيرند و مي توانيم اميدوار باشيم در آينده نزديک آنها به مدال آوران و افتخارآفرينان نام آور تبديل شوند.

مهاجر تصريح کرد: معيارها و شرايط خاصي براي انتخاب و کشف استعدادها از سوي انجمن مدنظر است، دارا بودن سلامت کامل جسماني و رواني از ويژگي هاي مهم افراد مستعد و علاقمند به اين رشته است.

وي افزود: برخورداري از اندازه هاي جسمي مناسب، ويژگي هاي وراثتي برجسته، برخورداري از امکانات ورزشي مناسب و شرايط و محيط خوب و دسترسي به متخصصين علوم پزشکي از ديگر ويژگي هاي مدنظر انجمن است.

مهاجر ادامه داد: کميته پژوهش استعداديابي و قهرماني در نظر دارد به دنبال ساماندهي تحصيلات تکميلي، آموزشگاههايي را تشکيل و درسطح کارداني، کارشناسي و کارشناسي ارشد ورزشکاراني تربيت کند. البته در پايان اين کلاس ها مدارک تخصصي رشته مورد نظر به قبول شدگان اعطا مي شود.

سرپرست تيم هاي ملي بانوان تصريح کرد: کميته پژوهشي و استعداديابي طي مراحلي انجام مي شود مرحله اول کميته مقدماتي شامل تمرين و فعاليت هاي ورزشي در مدارس عمومي با هدف شناسايي استعدادها و بين سنين 10 تا 14 سال است.

وي افزود: کميته پژوهش در مرحله دوم تمرين در تيم هاي آموزشگاهي و باشگاهي در هر منطقه هدف گزينش افراد با استعداد در سه رشته و بين سنين 12 تا 16 سال را دنبال مي کند، مرحله سوم که مرحله نهايي کميته پژوهش نيز است شامل انتخاب تيم هاي پيشرفته و سرآمد داخلي و ملي است و اوج عملکرد ورزشکاران در رشته هاي ذيربط که ورزشکاران 16 سال به بالا را شامل مي شود است.

مهاجر افزود: بکارگيري پروسه استعداديابي باعث مي شود تا زمان مورد نياز براي رسيدن به اوج عملکرد ورزشکاران کاهش يابد و همچنين از حجم کار بالا و صرف انرژي زياد از سوي مربي جلوگيري مي کند و سبب ارتقاء اعتماد به نفس و انگيزه در نزد ورزشکاران مي شود.

سرپرست تيم هاي ملي بانوان انجمن جت اسکي ادامه داد: کميته پژوهش و استعداديابي داراي 5 عضو از قبيل رئيس، دبير، رئيس کميته فني و 2 کارشناس خبره ورزشي جت اسکي و جت بت است، جلسات کميته به صورت ماهانه تشکيل و مصوبات کميته جهت اجرايي شدن بايد مورد تائيديه رئيس انجمن قرار گيرد.

مهاجر افزود: کميته پژوهش و استعداديابي پس از تعطيلات تابستاني درصدد برگزاري اولين دوره کلاس هاي استعداديابي براي دختران و پسران نوجوان و جوان تهراني است البته اين مسابقات در استان مازندران برگزار مي شود.

وي ادامه داد: انجمن جت اسکي درصدد تشکيل تيم ملي بانوان است، تشکيل تيم ملي بانوان اين امکان را به ما مي دهد که در کلاس هاي آموزشي با استفاده از بهترين مربيان داخلي و يا خارجي در جهت رسيدن به سطح قابل رقابت با کشورهاي همسايه از جمله امارات، قطر و... شرکت کنيم. براي تحقق اهدافمان اردو و کلاس هاي تمريني از سوي انجمن پيش بيني شده است.

سرپرست تيم ملي بانوان انجمن جت اسکي تصريح کرد: فرآيند استعداديابي باعث مي شود تا علاقمندان و شرکت کنندگان بر اساس توانايي استعدادها و قابليتشان طبقه بندي شوند و عدالت براي همه ورزشکاران رعايت شود.

مهاجر خاطرنشان کرد: بانوان به نسبت مردان براي حضور در تيم ملي و فعاليت در رشته جت اسکي اشتياق بيشتري دارند، تمايل بانوان سبب تعجب و شگفتي من را که در ايران تاکنون به صورت رسمي فعال نبودم شده است./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار