یک شرکت انگلیسی متهم است برای ادامه یافتن تولید و فروش ماده افزودنی سمی تترا اتیل که در سرب سوخت تولیدی این شرکت وجود دارد، به مقامات برخی کشورهای بی ثبات جهان رشوه داده تا همچنان بتواند این ماده شیمیایی مضر را به آن کشورها صادر کند؛ مادهاي که رابطه مستقیمی با بروز خشونت دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، سرب تترا اتیل در سال 1922 وارد سوخت شد . این کار یا یک شیمیدان آمریکائی به نام "تاماس میدگلی" انجام داد . این ماده باعث سوختن آرامتر و بهتر بنزین می شود . شرکت تولید کننده این ماده می گوید TEL به خاطر سوختن بهتر بنزین و عملکرد بهتر موتور ماشین تولید می شود .این درحالیست که این ماده باعث صدمه زدن جدی به سلامت انسان حتی پس از سالها می شود . 
 
گفته می شود که این ماده افزودنی که تترا اتیل سرب نام دارد ؛ رابطه مستقیمی با بروز خشونت دارد که توسط این شرکت و آن هم در سی شایر بریتانیا ساخته می شود. 

این درحالیست که شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد این ماده کشنده روی سلامتی انسان تاثیر نامطلوبی گذاشته و با بروز خشونت توسط انسان در ارتباط است . 

گروه های دوستدار محیط زیست چند روز است به دولت فشار می آورند تا جلوی تولید این ماده را توسط شرکت innospec بگیرد . شرکتی که تنها تولید کننده سرب تترا اتیل یا TEL است . ماده ای که مدتها است در انگلستان ممنوع است اما در شش کشور بی ثبات دنیا همچنان استفاده می شود .  

این شرکت که آمریکائی است اما کارخانه اش درانگلستان است قرار بود ، در پایان سال 2012 تولید TEL را قطع نماید اما دوباره یک سال دیگر این تصمیم را به تعویق انداخت و به پایان سال 2013 موکول کرد . علت این تصمصم سود سرشاری است که نصیب این شرکت می شود . 
این افشاگری ها زمانی توسط دانشمندان انجام شد که اخیراً ارتباطی غیرمعمول میان این ماده آلوده کننده محیط زیست ( به علت رسوب در محیط ) با بروز جرائم خشونت بار یافت شد . این ماده در رنگ و سوخت کاربرد دارد . 

هفته پیش مجله آمریکائی MOTHER JONES نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که به ارتباط موثر استفاده از این ماده و افزایش خشونت تا زمان استفاده از این ماده در دهه 70 می پردازد . 
این تحقیق نشان میدهد که اثرات منفی این ماده روی سلول های مغزی کودکان وهمچنن سیستم IQ آنها حتی با فاصله ای 20 ساله نیز آشکار می شود. 

یک دانشمند بریتانیایی به ایندیپندنت می گوید که تحقیقات بیشتر نمایان کرده است که استعمال این ماده تاثیرات عمیقی روی سیستم عصبی کودکان و بروز خشونت در آنها می شود .  

دکتر آلستر های متخصص سم شناسی محیطی دانشگاه لیدز می گوید : این کودکان به شدت پرخاشگر هستند و به سختی توانایی تمرکز دارند . او می گوید چیزی که تحقیقات نشان میدهد این است که بودن کودکان در معرض این مواد آنها را مستعد بروز خشونت در بزرگسالی می نماید. 
خطراتی که TEL داشته باعث شد در دهه 70 میلادی کشورها از مصرف آن خودداری کنند . بریتانیا آخرین کشوری بود که مصرف آن را ممنوع کرد . بریتانیا تا سال 1999 این ماده را استفاده می کرد. 

برنامه زیست محیطی ملل متحد (UNEP) یک برنامه 10 ساله را برای ممنوع کردن این ماده در کشورهای توسعه یافته و کشورهای رده پائین به اجرا گذاشت . بر اساس  گزارش سازمان ملل ، سوختی که با TEL آلوده است اکنون تنها در افغانستان ، الجزایر ، عراق ، برمه ، یمن و کره شمالی استفاده می شود . 

شرکت innospec براساس شواهد ، میلیونها پوند از طریق تولید و فروش این ماده به جیب زده است . کارخانه این شرکت در بندر السمیر در سی شایر است . این شرکت هنوز هم این ماده سمی را به یمن ، عراق و الجزایر صادر می کند .  

در بیانه این شرکت آمده است : این شرکت ماده TEL را به تعداد معدودی کشور برای استفاده در موتورهای دیزلی صادر می کند . زمان دقیق قطع تولید این محصول نیز بستگی به تغییر سیستم سوختی این کشورها به سوخت بدون سرب دارد . ما انتظار داشتیم این تغییر در چند سال گذشته اتفاق بیافتد اما به نظر می رسد این اتفاق دراین چند کشور دچار تاخیر شده است .  
گروه های طرفدار محیط زیست میگویند صدور چنین ماده خطرناکی که حتی در انگلستان هم ممنوع است آنها راخشمگین کرده است . 

کرگ بنت مدیر سیاست گذاری جمعیت دوستان زمین میگوید : چطور دولت انگلیس این ماده را برای سلامتی و امنیت انگلیسی ها مضر تشخیص داده و آنرا ممنوع اعلام کرده حال آنکه برای سایرکشورها آن را مضر نمی داند ؟! 

او می گوید دولت باید سریعاً نسبت به توقف تولید این ماده خطرناک اقدام کند . ما خواهان سربلندی و احساس غرور از عملکرد شرکت های انگلیسی هستیم نه سرشکستگی حاصل از اعمال آنان .  

دکتر دوگ پار دانشمند بلندپایه صلح سبز می گوید : علت ممنوعیت استفاده از این ماده درصنایع رنگ و سوخت بریتانیا معلوم است و ارتباط این ماده با بروز خشونت کاملاً مشهود است . این ماده یکی از بدترین اثرات را بر روی سلامتی بشر میگذارد .  

این یک مسئله عجیب و غیرعادی است که این شرکت محصولات خود را در انگلستان نمی تواند به فروش برساند اما این حق را دارد که به کشورهای فقیر صادرات داشته باشد .  

شرکت innospec که براساس قوانین انگلستان در تولید و فروش این ماده هیچ تخلفی مرتکب نمی شود و تمامی مجوزهای لازم را نیز از مقامات اجرایی اخذ کرده است .  

این شرکت سابقه نه چندان درخشانی در تولید مواد شیمیایی نیز دارد. 

دو سال پیش این شرکت درانگلستان و آمریکا به خاطر پرداخت رشوه و باج به مقامات عراقی و اندونزیایی مجرم شناخته شد . این شرکت بین سالهای 2000 تا 2008 برای تداوم صادرات TEL به مقامات این دو کشور رشوه داده بود . 

درمیان اعترافاتی که این شرکت کرده است یک مورد مربوط به پرداخت رشوه به مقامات وزارت نفت عراق در سال 2006 بود که طی آن این شرکت اطمینان می یافت نمونه های سوخت آلوده اش تست نمی شوند .  

این شرکت در جواب این سوال که چه جوابی برای صدماتی که به محیط زیست و سلامت انسان ها زده است دارد و اینکه آیا جوابی برای 2/1 میلیون مورد سقط جنین و بروز 58 میلیون جرم حاصل از این مواد سمی دارد گفته است : به این سوالات پاسخی نمی دهد . 

سرب  تترا اتیل، یک تاریخ مسموم 
این ماده در سال 1922 وارد سوخت شد . این کار یا یک شیمیدان آمریکائی به نام تاماس میدگلی انجام داد . این ماده باعث سوختن آرامتر و بهتر بنزین می شود .  
شرکت تولید کننده این ماده می گوید TEL به خاطر سوختن بهتر بنزین و عملکرد بهتر موتور ماشین تولید می شود . 

این درحالیست که این ماده باعث صدمه زدن جدی به سلامت انسان حتی پس از سالها می شود . 

درهمان زمان چند کارگر مرتبط با این ماده در آمریکا ، مردند و حتی خود میدگلی هم بیمار شد . 
بعدها دانشمندان توانستند مواد دیگری را جایگزین TEL کنند . این ماده به مغز آسیب می زند و مسئول ایجاد شیزوفرنی نیز هست . 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار