بندرلنگه در گذشته به بندر مروارید شهرت داشته و دارای بافت شهری بسیار زیبایی بوده است. بندرلنگه دارای بیش از 15 محله مسکونی قدیمی بوده و از لحاظ قدمت دارای دومین مدرسه کشور پس از دارالفنون و دومین فرودگاه کشور پس از قلعه مرغی است.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

بندرلنگه در کنار آب های شمالی خلیج فارس، در غرب و جنوب غربی استان هرمزگان، در 33 درجه و 26 دقیقه عرض شمالی و 54 درجه و 53 دقیقه طول شرقی قرار دارد. بلندی این شهرستان از سطح دریا 5/13 متر است و تا مرکز استان 205 کیلومتر فاصله دارد.

این شهرستان آب و هوایی بسیار گرم و مرطوب دارد و درجه حرارت به دلیل رطوبت و وزش باد بالاست و بارندگی در آن متغییر و گاه همراه با باران های سیل آساست.

بندرلنگه در زمان هخامنشیان از بنادر مهم تجاری خلیج فارس بوده و از آن به نام «گوگانا» یاد شده است. این بندر در زمان کریم خان زند با ارتباطات دریایی و رونق تجاری آباد شد. طوایف عرب قواسمی و جواسمی به امر و اجازه کریم خان زند با توجه به سیاست نظامی و بازرگانی وکیل الرعایا، در بندرلنگه ساکن شدند و از آنجا که دریانوردانی دلیر و بازرگانانی خبره بودند، به آبادی و رونق این بندر همت گماشتند.

بندرلنگه در گذشته به بندر مروارید شهرت داشته و دارای بافت شهری بسیار زیبایی بوده است. بندرلنگه دارای بیش از 15 محله مسکونی قدیمی بوده و از لحاظ قدمت دارای دومین مدرسه کشور پس از دارالفنون و دومین فرودگاه کشور پس از قلعه مرغی است. شهرداری آن نیز با قدمتی 100 ساله دارای اولین طرح جامع شهری کشور می باشد.

عده ای وجه تسمیه «لنگه» را به یکتایی آن در تجارت مروارید در جنون می دانند و گروهی هم معتقدند که لنگه به بزرگ محله این بندر که لنگیه نام دارد، منسوب است. مرکز این شهرستان، شهر بندرلنگه است و از مهمترین صنایع شهرستان بندرلنگه به ویژه شهر بندرکنگ لنج سازی است.

آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری

شهر بندرلنگه را باید شهر مساجد و برکه ها نامید، زیرا در این شهر برکه ها و مساجد ارزشمندی وجود دارد که بیشتر آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

خانه فکری

بنای خانه فکری توسط یکی از تجار معروف بندرلنگه به نام مرحوم حاج عبدالواحد فکری احداث شده است. این بنا با بادگیری های بلند و زیبای خود یکی از الگوهای اصلی معماری جنوب محسوب می شود.

مسجد ملک ابن عباس

این مسجد به دستور حاج محمدبن عباس برای سیدمحمد عالم ساخته شد. ابن عباس از تجار معروف بندرلنگه بود و برای ساختن مسجد و مناره آن استادی به نام حاج محمد را از نجف آوردند. این مسجد مناره بسیار زیبایی به ارتفاع 22 متر با قطر 5/3 متر دارد.

مسجد افغان

این مسجد در محله افغان بندرلنگه قرار دارد و یک شبستان زمستانی و یک شبستان تابستانی دارد که ستون های آن با گچبری قالبی زیبا و برجسته شده است. تاریخ ساخت این بنا سال 1270 هـ.ق است.

مسجد خداداد

این مسجد در محله مساح بندرلنگه قرار دارد و به عنوان اولین مسجد تشیع در این بندر، هنوز صورت تاریخی خود را حفظ کرده، محراب آن تزیینات گچبری بسیار زیبایی دارد.

قلعه لشتان

قلعه لشتان بر روی کوهی در فاصله 6 کیلومتری بندرلنگه ساخته شده، این قلعه احتمالاً از طریق یک تونل زیرزمینی به دریا راه داشته است. عده ای هم معتقدند که ساختمان قلعه لشتان متعلق به دوره هخامنشی است. برخی نیز آن را مربوط به دوره حضور پرتغالی ها در منطقه می دانند.

قلعه مغویه

قلعه مغویه در 41 کیلومتری غرب بندرلنگه در روستای بندر مغویه واقع شده است. ساختمان قلعه، تعداد زیادی اتاق در دو یا سه طبقه و یک برج نگهبانی و دو بادگیر دارد. ستون های ساختمان با سنگ های تراشیده و گچبری های زیبای اتاق ها و درهای چوبی خراطی شده، قابل توجه هستند این بنا متعلق به شیخ احمد مرزوقی است.



بافت تاریخی بندرکنگ

بندرکنگ در فاصله 5 کیلومتری بندرلنگه قرار دارد. در بافت قدیم آن، خانه های زیبایی با بادگیرهای سر به فلک کشیده، از ساده ترین شکل ها تامواردی با تزیینات فراوان به چشم می خورد.

خانه گلبتان

این خانه از بناهای زیبای دوره قاجاریه در بندر کنگ است که یک حیاط مرکزی با تعداد زیادی اتاق و چند بادگیر دارد. طاق ها و گچبری ها ی زیبای آن نمایانگر هنر استادکاران آن دوره می باشد.

ساحل مهتابی

زمانی که 5 ماه از سال، بسیاری از نقاط جهان را یخبندان، برف و سرما فراگرفته، سواحل زیبای خلیج فارس آب وهوایی آرام و مطلوب دارد . سواحل مهتابی بندرلنگه محلی مناسب برای تفریح و شنا است.

چشمه آب گرم بادون

این چشمه آب گرم در مسیر بندرلنگه به روستای گزیر قرار دارد. آب این چشمه از شکاف سنگ های مارنی از زمین خارج می شود. در اطراف چشمه، استخری احداث شده که آب آن به مصرف کشاورزی می رسد.

چشمه آب گرم آسک

آب گرم آسک در مسیر بندرلنگه به روستای گزیر واقع شده که در مظهر چشمه تعداد حوضچه طبیعی وجود دارد و بازدید کنندگان می توانند در آن استحمام کنند. آب این چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم همراه با منیزیم و کلرورید سدیم است.

چشمه آب گرم ملایجی

این آبگرم در مسیر جاده بندرلنگه به بندرکنگ قرار دارد و املاح معدنی آن از نوع گوگردی است.

آب گرم چارک

این چشمه در مسیر جاده بندرلنگه به گاوبندی قرار دارد. مظهر چشمه در بستر رودخانه تنگخوان است و آب آن در ردیف آب های گوگردی است.

از مهمترین آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان بندرلنگه می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

مسجد غیاث، حسینیه بنگی، مسجد افغان، مجسد آقا، حسینیه غضنفری، مسجد گرگ، حسینیه بی بی، برکه دریا دولت، پنج برکه، برکه خلیف، خانه بستکی، خانه سعدی، خانه واحدی، حمام معتمدی، برج مدور کنگ، برکه های کنگ، مجموعه برکه های بشاری، کوه شو، کوه سیاه، امامزاده شیخ ابوالقاسم حصور، امام زاده شیدا، امامزاده شیخ حمزه و کارگاه های لنج سازی بندرکنگ.



صنایع دستی

گلابتون دوزی

به وسیله سوزن های خاصی با نوک برجسته به نام قلاب انجام می شود و طرح های زیبایی از نخ با روکش فلزی نقره ای یا طلایی بر روی پارچه به تصویر کشیده می شود.

خوس دوزی

بر روی پارچه توری با نوارهای نقره ای باریک انجام می شود.

زری دوزی و سوزن دوزی

از مهمترین صنایع دستی بندرلنگه است که توسط زنان تهیه می شود.

برقع

برقع پوششی است که دختران جوان بعد از ازدواج به صورت می زنند، به طوری که قسمتی از گونه ها و ابروها و بینی را از دیدگان نامحرم و تابش نور آفتاب محفوظ نگه می دارد.

غذاهای محلی

قلیه ماهی ، ماهی سرخ کرده، شوربا، دم پختک یا مجبوس، تلیت گوشت، هواری، ناشف، دُسی، هریسه، مهیاوه و سوراغ از غذاهای محلی بندرلنگه است.

شیرینی ها

چنگال: که ترکیبی از آرد گندم و خرما و روغن حیوانی است که به صورت خمیر در می آورند.

خم فروش: که ترکیبی از آرد برنج، شکر، زعفران و تخم مرغ است که با روغن سرخ می شود و به صورت کلوچه در می آید.

جُلاب: نوعی حلوا است که از آرد سرخ کرده و شیره خرما و فلفل که در روغن سرخ شده به دست می آید.

لگلی مات، حلوای خبیث، شیرین خاکو، شیرینی عصیه از دیگر شیرینی هاست.

انواع نان

عناوین نان هایی که در بندرلنگه طبخ می شوند عبارتند از: نان تومشی، نان فلزی، نان تنوری، نان خمیر، نان تنکی، نان فتیر، نان شُل شُلی، نان گُپکی و نان رگاگ

هنگامی که این گزارش را می خوانید بسیاری از استانهای کشور در دمایی زیر صفر به سر می برند اما اگر همت کنید و فرصتی بیابید، بندر لنگه در این موقع سال بهترین آب و هوا را دارد و مردم خونگرمش بهترین استقبال ها.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار