معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: در سال گذشته 20 میلیارد بشکه معادل نفت خام و در 9 ماهه اول امسال نیز حدود 14 میلیارد بشکه معادل نفت خام، نفت و گاز در کشور کشف شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محسن خجسته مهر معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در نشست تخصصی ارزیابی برنامه های ازدیاد برداشت و بسته جامع صیانت از مخازن نفت و گاز اظهار کرد: امروز با توجه به ویژگی های مخازن نفت و گاز کشور باید با بکارگیری روش های نوین و علمی 330 مخزن موجود را راهبری کرده و به دنبال متحول کردن صنعت نفت با روش های جدید ازدیاد برداشت باشیم. 

وي با تاکید بر این که در صیانت از مخازن نفت و گاز کشور باید یک مدل و روش علمی نهادینه شود، افزود: تمام میدان های ما باید شناسنامه و مدل مشخصی برای ازدیاد برداشت داشته باشند و در این مسیر برنامه ارائه شده برای ازدیاد برداشت که در سال 85 ارائه شده نیازمند بازنگری است.

خجسته مهر گفت: در برنامه مورد اشاره برای تک تک میدان ها روش های مشخصی ارائه شده اما برای اجرایی کردن و نهایی شدن اهداف مورد نظر باید بازنگری های لازم صورت گیرد و وزیر نفت نیز در این مورد دستور لازم را صادر کرده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: 57 میدان نفتی در برنامه پنجم توسعه دارای طرح توسعه و مجوز سرمایه گذاری است که به عنوان یک نقطه قوت در صنعت نفت سبب توسعه و رشد صنعت نفت ایران خواهد شد.

وی با بیان این که برنامه 20 ساله ای برای اکتشاف داریم گفت: در برنامه های اکتشافی شاهد 300 درصد رشد هستیم که در این زمینه عملکرد ما جلوتر از برنامه است.
وی ادامه داد: در برنامه ریزی های وزارت نفت ما ریسک اقتصاد را می پذیریم و خوشبختانه عملکرد سال های گذشته نشان از موفقیت آمیز بودن اکتشافات جدید دارد و باید این نکته را در نظر گرفت که اکتشاف مستقل از تولید و توسعه است و باید میان آنها تفکیک قائل شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: از نظر اکتشاف در حد اعلا با تمام اولویت های موجود مشغول به فعالیت هستیم و با توجه به پتانسیل های موجود و توانایی های همه جانبه کشورمان برنامه های اکتشاف و توسعه مطابق با استراتژی های توسعه انجام می شود.

خجسته مهر با بیان این که در بحث صیانت از ذخایر هیدروکربوری کشور آینده بسیار روشنی وجود دارد گفت: اگر با همین تولید فعلی ذخایر کشور را در نظر بگیریم ایران تا 140 سال آینده بدون اکتشافات آتی امکان تولید تجاری نفت دارد و در این مسیر برای رسیدن به اهداف مورد نظر نیازمند برنامه ریزی های کامل و جامعی هستیم.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابعه آماده همکاری با بخش خصوصی و دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی برای بهره مندی از جدیدترین فناوری ها و دانش روز برای افزایش بهره مندی از روش های ازدیاد برداشت هستند.

وی گفت: تا سال 2014 با توجه به تحولات و تغییرات جهانی با رویکرد اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی ها و استراتژی های تولید متناسب با شرایط تغییر می یابد و تا کنون بخش هایی از این برنامه تدوین شده است./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار