مادران شیر دهی که نوزاد مبتلا به ریفلاکس معده دارند باید از خوردن غذاهای آماده به دلیل تشدید ریفلاکس در کودکشان خودداری کنند.

دکتر کلانتری متخصص اطفال در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت:  ریفلاکس ناشی از غذاهای آماده به خصوص در نوزادان زیر 6 ماه در حال افزایش است.

وی گفت: غذاهای آماده حاوی مواد نگهدارنده و ادویه های زیاد و مختلف هستند که وقتی مادر از این غذاها استفاده می کند از طریق شیر این مواد را به نوزاد خود انتقال می دهد و همین مواد در نوزاد مبتلا به ریفلاکس می تواند ریفلاکس او را تشدید کند.

وی با تاکید بر این که خود غذاهای آماده عامل ایجاد ریفلاکس در نوزادان نیست عنوان کرد: ریفلاکس یک اختلال چند علیتی است و عوامل مختلفی در آن دخیل هستند در واقع بی معده و مری یک دریچه ای وجود دارد که به دلایلی این دریچه حالت استحکام خود را از دست داده و باعث می شود که اسید معده به داخل معده ورد پیدا کند و باعث حالت ترش کردن و ناراحتی در فرد شود.

وی ادامه داد: در برخی از نوزادان هم به دلیل استحکام پیدا نکردن این دریچه این حالت دیده می شود که باید از مواردی که باعث تشدید آن شود جلوگیری کرد.

کلانتری با بیان این که تغذیه یکی از عوامل مهم در بهبود این حالت است عنوان کرد: ما به مادری که نوزادش دچار ریفلاکس است یک رژیم غذایی خاص می دهیم به این معنی که مادر را از خوردن هر گونه غذاهای آماده و کنسروی به دلیل مواد نگهدارنده رنگ ها و  ادویه ها و میوه های خاص مثل انواع توت به خصوص توت فرنگی و کیوی منع می کنیم .

وی خاطر نشان کرد: بیشتر نوزادان با تکامل رشد مشکل ریفلاکس شان بهبود می یابد ولی در تعداد کمی از نوزادان حتماً باید درمان مداخله ای انجام شود تا مشکل آن ها حل شود.

برچسب ها: ریفلاکس ، نوزاد ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار