رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری كهگیلویه گفت:برای تملك منازل شخصی بافت شهرقدیم دهدشت به اعتباری افزون بر 120 میلیارد ریال نیاز است.

'خداداد مزارعیان' در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج یكی از مشكلات مرمت و بازسازی بافت تاریخی دهدشت را وجود منازل شخصی در این بافت دانست و افزود: از مساحت 37 هكتاری بافت تاریخی دهدشت حدود یك سوم آن در تملك اداره گردشگری و مابقی حریم خصوصی است.
وی با بیان اینكه در سال های اخیر اقدامات چشمگیری برای حفظ، مرمت و بازسازی این بافت انجام شده، اظهار كرد: مرمت اطراف بقعه امام زاده جابر، مرمت و بازسازی حمام عمومی، ساخت گنبد و مرمت شبستان امام زاده ابراهیم از جمله كارهای عمرانی انجام شده در این بافت تاریخی بوده است.
مزارعیان ساخت شبستان و حجره های امام زاده جعفر، نازك كاری ومرمت گنبد شبستان امام زاده معصوم،استحكام بخشی مدرسه بقیه الله، خاك برداری و پی یابی مسجد جامع و محوطه سازی حجره ها، نازك كاری، برق و تاسیسات كاروان سرا را از دیگر اقدامات انجام شده دراین بافت تاریخی عنوان كرد.
وی از بهره برداری و اتمام عملیات بازسازی سه باب كاروان سرا وحمام 'كهیار' این بافت تاریخی با اعتبار هزینه شده افزون بر هفت میلیارد و 100 میلیون ریال در دهه فجر امسال خبر داد.
مزارعیان با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان كهگیلویه در سال های اخیر گفت: تاكنون هفت امام زاده در سطح این شهرستان بازسازی و مرمت شده است.
وی بازسازی و حفظ بافت تاریخی و سنتی 9 خانه قدیمی با مشاركت مالكان در شهرستان چرام را از دیگر اقدامات مثبت اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه اعلام كرد.
مزارعیان بدون اشاره به تعداد افراد دستگیر شده در زمینه حفاری های غیر مجاز در سطح شهرستان كهگیلویه گفت: در سال جاری سه دستگاه حفاری غیرمجاز از قاچاقچیان باقت تاریخی در این شهرستان كشف شد.
وی عنوان كرد: بافت تاریخی دهدشت با قدمتی بیش از 400 سال مربوط به دوران صفویه است كه در سال 1364 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است./س

برچسب ها: بافت ، تاریخی ، دهدشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.