معاون مرکز کنترل بيماريهاي واگير گفت : ويروس آنفلوآنزا از طريق قطرات تنفسي عطسه و سرفه ،روي سطوحي مانند دستگيره ها قدرت بقا دارد.

دکتر محمود نبوي، معاون مرکز کنترل بيماريهاي واگير در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه آنفلوانزا يکي از بيماريهاي شايع فصلي است گفت : مانند سالهاي قبل اواخر آذر و دي ماه ، موجي از آنفلوآنزا را داريم که از استانهاي مختلف و حتي منطقه و نيمکره شمالي وضعيت درگيري با اين ويروس هستند .

وي با اشاره به اينکه دو نوع ويروس H1N1  و B  الان در جامعه در گردش هستند و نوع سوم هنوز به کشور ما نرسيده افزود: با توجه به اينکه شروع اين بيماري و عنايت به اينکه اين ويروس مي تواند واگير داشته و افراد بسياري را درگير نمايد يک سري نکات ساده بهداشتي را اگر مردم رعايت نمايند مي توانند در پيشگيري از اين بيماري موفق باشند .

معاون مرکز کنترل بيماريهاي واگير با اشاره به شعار سازمان جهاني بهداشت مبني بر اينکه با حفاظت از خود از ديگران نيز محافظت کنيد تصريح کرد : عدم دست دادن و روبوسي ، شستشوي دستها و رعايت فاصله مناسب مي تواند در کاهش بيماري نقش موثري داشته باشد .

وي تصريح کرد : با توجه به اينکه ويروس از طريق قطرات تنفسي در عطسه و سرفه در سطوح ميزها و دستگيره ها،چندين ساعت قدرت بقا دارد که توصيه مي شود در بازگشت از مراکز عمومي دستهاي خود را بشويند که در اين صورت ميزان ابتلا را به نصف کاهش مي دهند.

دکتر نبوي با بيان اينکه استراحت در زمان سرماخوردگي براي پيشگيري از ابتلاي ديگران نقش بسيار مهمي دارد اظهار کرد: عدم روبوسي و دست  دادن در جامعه بايد به صورت فرهنگ در ايد .

آنتي بيوتيک هم در 80 درصد موارد کمکي نميکند

وي با اشاره به اينکه تغيير حرارت ناگهاني باعث تشديد بيماري مي شود افزود : هر چند آنفلوانزا بيماري است که معمولا خودش خوب مي شود ولي يک درصد عارضه شديد مثل ذات الريه ،10 درصد برونشيت و 20 درصد سينوزيت را در پي دارد که مراجعه به پزشک به بيمار کمک مي کند که در صورت عارصه تشخيص و درمان شود .

وي ادامه داد : بيماري نيازي به آنتي بيوتيک نداشته و دگزامتازون نيز در مراحل اوليه داروي بسيار بدي است  و باعث تشديد بيماري مي شود و بيماري که سه چهار روزه خوب مي شود با زدن دگزا ممکن است چند هفته به طول انجامد .

دکتر نبوي تصريح کرد : در مورد آنتي بيوتيک هم در 80 درصد موارد کمکي نميکند و اضافه است ولي در 20 درصد موارد اگر پزشک تشخيص دهد آنتي بيوتيک ها را تجويز مي کند ولي کاربرد چشم بسته انتي بيوتيک و کورتن خطرناک است و بيشتر استراحت و  تب برها  نقش اصلي رادارند.

وي با بيان اينکه در صورت شديد بودن بيماري ، فرد بايد به مراکز درماني مراجعه نمايد افزود : در موارد خفيف بيماري نيز آنتي بيوتيک بي مورد بوده و در صورت عدم دسترسي بايد از تب برها استفاده شود ولي به طور کلي مصرف آنتي بيوتيک به دليل ايجاد مقاومت توصيه نمي شود .

اين متخصص عفوني ادامه داد : عدم مصرف کامل داروي تجويز شده و هر چند ممکن است فروکش بيماري را در پي داشته باشد ولي وقتي درمان تکميل نشود باعث عود بيماري مي شود.

کساني که به تخم مرغ حساسيت دارند واکسن انفوانزا نزنند

وي با بيان اينکه درمان بيماري با ويتامين C اشتباه است گفت: مصرف ميوه ها و شلغم به دليل برخورداري از ويتامين ها براي درمان کمک کننده بوده و مصرف غذاهاي چرب و سنگين و فسف فود ها باعث طولاني تر شدن بيماري مي شود.

معاون مرکز کنترل بيماريهاي واگير با اشاره در ايجاد سرماخوردگي حدود 15 ويروس دخالت دارند که يکي از اين ويروس ها آنفلوانزا است که فقط بر روي اين ويروس تاثير دارد ادامه داد: اين واکسن جلوي ويروسهاي ديگر را نگرفته ولي بر روي ويروس انفلوانزا که شديدتر بوده و خطرناک است نقش موثري  دارد.

وي با بيان اينکه واکسن آنفلوانزا عوارض خاصي نداشته و فقط براي افرادي که به تخم مرغ حساسيت دارند توصيه نمي شود ياداور شد: در حال حاضر دو نوع واکسن H1N1 و B  در کشور وجود دارد ولي ويروس N3N2 هنوز  در کشور ديده نشده که ممکن است بهمن و  اسفند بروز نمايد.

دکتر نبوي در پايان با تاکيد به اينکه جهانگيري هر 10 تا 30 سال بروز مي کند خاطرنشان کرد: در 95 درصد موارد ، آنفلوانزا بدون عارضه بهبود مي يابند و فقط در 5 درصدموارد ممکن است نياز به بستري باشد / ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.