در سیصد و نودو یکمین سالروز فتح جزایر قشم - هرمز و سواحل خلیج فارس همایش سردار بزرگ ایرانی امام قلی خان در قشم برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس امام قلی خان در سال1031 هجری - قمری جزایر قشم - هرمز را از پرتغالیها پس گرفت و بر سراسر استان فارس، کهگیلویه، لارستان و بنادر جنوب از جاسک تا شط العرب و تمام جزایر خلیج فارس مسلط شد.
دبیر این همایش گفت: نیمه اول سال 92 ،موزه ای از اسناد و مکاتبات مربوط به این واقعه بزرگ تاریخی و در حمایت از آثار فرهنگی این مرد بزرگ گشایش می یابد.
ملانوری افزود: طی مکاتباتی از شورای فرهنگی عمومی برای نامگذاری این روز در تقویم ملی جمهوری اسلامی درخواست شده است.
در این همایش نبیره دختری امام قلی خان نیز گفت: کوتاه کردن دست بیگانگان، آزاد سازی جزایر ایرانی پس از 117 سال استعمار و احیا سنت وقف در چهارصد سال پیش ،این مرد بزرگ را در ذهنها ماندگار کرده است .
شرافت مولا گفت: ساخت کتابخانه امام قلی خان شیراز ، تعمیر و بازسازی مسجد جامع عتیق شیراز ، ساخت بنای امامزاده هفده تن ، پل خان در انتهای جنوب غربی جلگه مرو دشت و مدرسه خان شیراز برای تدریس حکیم عالی قدر ملاصدرا از خدمات این سردار بزرگ ایرانی است.
سردار امام قلی خان در سال 1042 هجری - قمری به همراه تمام پسران و نوادگان پسری به دستور شاه صفی در دارالسلطنه قزوین سربریده شدند./س

برچسب ها: همایش ، امام قلی ، قشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.