معاون بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: تصحیح و تحقیق متون ارزشمند حدیث و رجال شیعه، تألیف آثار ارزنده در مسائل حدیث و مسائل مورد نیاز روز جامعه از مهم‌ترین اهداف تشکیل گروه حدیث است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،حجت‌الاسلام محمدحسن زبری‌قاینی  در جمع خبرنگاران قرآن و عترت را دو شیء گران‌بها دانست و اظهار کرد: باید قرآن و عترت را از طریق احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به مردم و جامعه کنونی به‌ویژه نسل جوان معرفی کرد.

وی با اشاره به منتسب بودن بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به حضرت رضا(ع)، عالم آل محمد (ص) گفت: این مهم رسالت گروه حدیث را در گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) در جامعه اسلامی و تسهیل در کار مجتهدان و مراجع در استفاده از منابع حدیثی مضاعف کرده است.

وی با بیان اینکه این گروه همزمان با تأسیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی به سرپرستی مرحوم حجت‌الاسلام‌ کاظم، مدیر شانه‌چی تشکیل شد، اظهار کرد: تصحیح و تحقیق متون ارزشمند حدیث و رجال شیعه، تألیف آثار ارزنده در مسائل حدیث و مسائل مورد نیاز روز جامعه از مهم‌ترین اهداف تشکیل گروه حدیث است.

معاون گروه حدیث بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، «چاپ کتب تحقیقی مربوط به حدیث و رجال شیعه»، «تألیف و تدوین موضوعات مهم اخلاقی و اجتماعی مورد نیاز جامعه علمی و عامه مردم»، «ترجمه و تعلیق بعضی از کتب حدیث به منظور استفاده فارسی زبانان از انوار خاندان عصمت و طهارت(ع)» و «آموزش افراد جامعه به ویژه دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه که تمایل به حدیث و علم الحدیث دارند» را از مهم‌ترین راهبردهای این گروه عنوان کرد.

وی با اشاره به چاپ و انتشار 40 مجموعه و کتاب از سوی گروه حدیث بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، تصریح کرد: کتاب «سنن النبی(ص)» در 10 مجلد برای دسترسی عالمان علم الحدیث از سوی این گروه منتشر شده که در این مجموعه 20 هزار و 300 روایتی را که مستقیماً از رسول خدا(ص) و یا از اصحاب نقل شده جمع‌آوری شده است.

این محقق و پژوهشگر دینی، «الحکم من کلام الامام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع)» در دو جلد را از دیگر آثار گروه حدیث برشمرد و افزود: در این مجموعه‌ 16 هزار حکمت حضرت علی(ع) به صورت الفبایی از منابع شیعه و سنی جمع‌آوری شده است.

وی خاطرنشان کرد: کتاب «هدایة الأ ُمّة الی احکام الائمّة علیهم السلام» مختصر کتاب وسائل الشیعه مرحوم شیخ حرّعاملی، دسترسی فقیهان را به احادیث وسائل آسان می‌کند و این مجموعه ارزنده برای نخستین‌بار از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در هشت جلد به چاپ رسیده است.

وی اضافه کرد: کتاب «آداب معاشرت از دیدگاه معصومین(ع)» با موضوع آداب معاشرت در سفر و حضر تاکنون 13 مرتبه از سوی این بنیاد چاپ و منتشر شده است.

زبری قاینی، «لمحات من حیاة الامام الهادی» در  مورد بررسی و واکاوی زندگی امام هادی(ع) از ولادت تا شهادت را از دیگر تألیفات گروه حدیث بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برشمرد./س

 

برچسب ها: مسائل ، روز ، خیلی ، مهم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.