نمایندگان با تصویب طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی وزارت صنعت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی با رای قاطع موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه 1 بهمن‌ماه) و در ادامه رسیدگی به طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق به وزارت جهاد کشاورزی با تصویب کلیات این طرح موافقت کردند.

این طرح که یک فوریت آن در جلسه علنی مورخ 11 تیر ماه سال جاری به تصویب رسیده بود در جلسه علنی امروز پیشنهاد مسکوت ماندن آن به رای گذاشته شد که نمایندگان با 175 رای مخالفت کردند در نتیجه نمایندگان وارد بررسی کلیات آن شده و مخالفان و موافقان به اظهار نظر پرداختند.

بر اساس اين گزارش امامی به‌عنوان اولین مخالف تصریح کرد: تفویض اختیارات بخش کشاورزی وزارت صنعت، معدن به وزارت جهاد کشاورزی مغایر با قانون برنامه پنجم توسعه بوده و نباید این مهم صورت بگیرد.

مهرداد بائوج لاهوتی نيز به عنوان موافق در این خصوص گفت: مگر می‌شود وزیر کشاورزی اجازه واردات و صادرات را نداشته و کس دیگر این کار را انجام دهد.

وی تصریح کرد: در این طرح اجازه واردات محصولات کشاورزی با اجازه وزیر کشاورزی ، اختیار تعرفه‌گذاری محصولات کشاورزی توسط وزیر جهاد کشاورزی و همچنین توسعه اختیارات وزیر جهاد کشاورزی در خصوص بانک کشاورزی مورد بررسی است که باید به آن اهتمام ورزیده شود.

در ادامه محمد رضا پورابراهیمی به عنوان مخالف بعدی خاطر نشان کرد: مشکلات مربوط به حوزه کشاورزی از زمان ادغام وزارت‌خانه بازرگانی در صنعت و معدن ایجاد شد و نباید با تفویض اختیار باعث ایجاد مشکلات دیگری شویم.

احمد امیرآبادی فراهانی دیگر موافق این طرح تصریح کرد: ایران در مرحله گذار از کشاورزی سنتی به صنعتی و مدرن است و باید حوزه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی گسترده شود تا تمرکز مدیریتی داشته باشیم .

محمد‌  علیپور به عنوان مخالف بعدی تصریح کرد: در ادغام وزارتخانه‌ها کار کارشناسی صورت نگرفته و نباید با تفویض اختیارات باعث ادامه این اشتباهات شویم و باید دولت تفکیک وظایف نموده و به صورت کارشناسی این مسئله را به مجلس ارائه کند.

ابوالقاسم خسروی به عنوان آخرین موافق این طرح تاکید کرد: بخش کشاورزی به دلیل ایفای نقش حیاتی از مهمترین بخش های اقتصاد بوده و موفقیت این حوزه منوط به اختیارات کامل است که باید در نظر گرفته شود.

در ادامه رسیدگی سید ابراهیم ابراهیمی به عنوان نماینده دولت با تصویب این طرح مخالفت کرد و گفت: تصویب این طرح باعث خواهد شد تا در خصوص تجارت با دو وزارت خانه روبه رو شویم که این باعث تداخل وظایف خواهد شد. و همچنین وزارت صنعت ذخیره سازی محصولات شب عید را انجام داده که اگر این طرح تصویب شود باعث برهم ریختگی برنامه‌ها خواهد شد.

در پایان محمد اسماعیلی‌نیا به عنوان سخنگوی کمیسیون کشاورزی خاطر نشان کرد: این کمیسیون با تصویب طرح موافق بوده و باید به تصویب برسد.

در ادامه علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت با بیان این که یک شبهه وجود دارد، گفت:  شاید این طرح مخالف با قانون برنامه پنجم باشد بنابراین نیاز به 2/3 رای دارد.

 پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان و نظر دولت و کمیسیون کلیات طرح به رای گذاشته شد که در نهایت با 201 رای موافق ، 27 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 243 رای به تصویب رسید.

انتهاي پيام/س2

برچسب ها: مجلس ، بودجه ، لاریجانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار