عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران گفت: دولت الکترونیک به معنای فراهم کردن شرایطی است که دولتها و نظامهای مدیریتی و حاکمیتی بتوانند در محیط آن خدمات خود را به صورت شبانه روزی و در تمام ایام هفته به شهروندان و مخاطبان خود ارائه کنند.


نوید کمالی در مصاحبه با  خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب اظهار کرد: این امر در سالهای اخیر به طور جدی در دستور کار بسیاری از دولتها قرار گرفته و دولتمردان ایران اسلامی سالهاست توانمندی های خود را در راه تحقق چنین شرایطی بسیج کرده اند و درصدد برآمده اند که فرایندهای سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی را با کمک فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات اصلاح کرده و از این طریق به شیوه کارآمد تری به ارائه خدمات به ملت شریف ایران بپردازند.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر ، مدیریت خوب ، مدیریت در دسترس است و لازمه افزایش رضایتمندی عمومی نسبت به خدمات ارائه شده از سوی دولت ها دسترسی سریع و آسان شهروندان به اطلاعات و خدمات کیفی است .

محقق و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود: در عصر فناوری اطلاعات دولت خوب ، دولتی است که با سرعت بیشتر ، هزینه کمتر و کارایی بیشتر‌، خدمات خود را به طیف گسترده تری از شهروندان در هر نقطه جغرافیایی و با هر وضعیت اقتصادی ارائه کند .

وی بیان داشت: یکی از مهمترین فرصتهایی که فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی پیش روی خادمین ملتها قرار می دهد ، امکان استفاده از فناوری اطلاعات برای مهندسی مجدد معماری دولت و قابل دسترس تر ، کارآمدتر و پاسخگوتر ساختن آن است .

کمالی تصریح کرد: استفاده از این نوآوری ها در فرایند اداره امور کشور موجب پدیدار شدن مفهومی به نام دولت الکترونیک شده است .

 

وی عنوان داشت: استقرار دولت الکترونیک لازمه حکومت بر جامعه اطلاعاتی است . به عبارتی برای حکومت بر جامعه اطلاعاتی و مدیریت آن نیاز به خلق دولت الکترونیک است و هرگز نمی توان با ساختار و فرایندهای سنتی جامعه اطلاعاتی را به خوبی مدیریت کرد .

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران ابراز داشت: امروزه عوامل مختلفی در سطح جوامع و ملتها موجب گشته است دولتها تشویق به تجربه شکل جدیدی از اداره جامعه شوند .

وی متذکر شد: انتظارات شهروندان در مورد خدمات و محصولات و نیز نحوه و کیفیت ارائه آنها در سطح جامعه به طور روزافزون در حال تغییر است و دولت نیز همیشه در تلاش برای پاسخگوی این نیازها و انتظارات می باشد .

کمالی خاطر نشان کرد: امروزه حکومتهای کشورهای مختلف جهان برای جذب سرمایه ، متخصصین ماهر ، گردشگران و سایر موارد با یکدیگر در رقابت هستند و بدین منظور به امکانات جدیدی نیاز دارند که دولت الکترونیک این امکانات را فراهم می کند . به طور خلاصه، رشد فناوریهای جدید ، تغییر انتظارات شهروندان و بنگاههای اقتصادی و سرمایه گذاری بنگاههای اقتصادی در بخش فناوری اطلاعات از جمله مهمترین عواملی است که ضرورت برپایی دولت الکترونیک را در کشور تشکیل می دهد ./س

 

 

برچسب ها: عصر ، فناوری ، دولت های
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.