مشکل عمده فرش دستبافت کشور بی تدبیری برخی مدیران است.

علی خلیقی کارشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: در هنر صنعت فرش افراد غیر متخصص به جای افراد متخصص حضور دارند و چون هیچ شناختی از فرش ندارند با اظهارنظرهای غیر کارشناسی در صدد القا شرایط بحران و افول فرش دستباف هستند.
وی با اشاره به لزوم بکارگیری افراد متخصص در این رشته افزود: سرمایه گذاری در فرش باید از طریق آموزش و توجه جدی به این مقوله صورت بگیرد تا افراد علاقمند و متخصص مدیریت آن را بدست گیرند.
خالق بزرگترین فرش دنیا اضافه کرد: فرش در مسیر خود موفق بوده و خواهد بود و اگر جلوی دخالت بی مورد افراد غیر متخصص در این رشته گرفته شود می‌توان به آینده فرش بیش از پیش امیدوار بود.
وی گفت: من به آینده فرش بسیار خوش بین هستم هر چند نمی توان وضعیت ایده آل را برای آن توصیف کرد اما انطور که برخی ها عنوان میکنند در شرایط اضطرار و بحرانی قرار ندارد.
خلیقی تاکید کرد: متولی فرش نباید دولتی باشد بلکه این هنر صنعت اصیل ایرانی باید از طریق سازمان هاي مردم نهاد و کاملا خصوصی اداره شده و هیچ وابستگی به دولت نداشته باشد.
وی در واکنش به اینکه برخی تولید کنندگان به مشاغل دیگر غیر از تولید فرش روی آورده و یا برای تولید فرش به خارج از کشور رفته اند اظهار داشت: کسانی که به طور خاص به این حرفه نمی‌پردازند به مرور زمان کنار می روند و فقط علاقمندان واقعی و متخصصان می ماند که البته این مساله به  نفع جامعه فرش کشور است.
استاد طراحی فرش تصریح کرد: برای هنر فرش به افراد با تجربه، تحصیلکرده و متخصص نیاز است که هم علم داشته و هم عاشق این کار باشند تا بتوانند سختی های کار را تحمل کرده و محصولی بی عیب و نقص ارائه کنند.
وی جابجایی مدیران در این رشته به ضرر فرش دستباف دانست و گفت: یکی از مشکلات عمده بر سر راه فرش دستباف کشور بی تدبیری برخی مدیران و نداشتن چشم انداز روشن و برنامه های بلندمدت برای آینده است در حالی که مدیران و مسئولان امر به فکر حفظ مسیر خود بوده و کارهای بنیادی و اساسی برای فرش در اولویت های بعدی آنها قرار دارد./ي2
برچسب ها: فرش ، دتسباف ، خلیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.