فرماندار شهرستان بروجن، از تشكیل كمیته محلی اجرای طرح حفاظت تنوع زیستی در منطقه چغاخور این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

فتاح كرمی، با بیان اینكه اجرای طرح حفاظت تنوع زیستی زاگرس مركزی در استان های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، فارس و كهگیلویه و بویراحمد در كشور اجرا می شود، افزود: این طرح در 80 هكتار از اراضی منطقه چغاخور شهرستان بروجن اجرا می شود.

وی گفت: این طرح، توسط سازمان محیط زیست جهانی، در سال 2001 میلادی از طریق برنامه عمران ملل متحد، برای اجرا در چهار استان كشور، پیشنهاد شد و اسفندماه سال 1390 نیز به تصویب شورای برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری رسید.

فرماندار بروجن، اهداف فاز اجرایی را در هدف كلان تحقق توسعه اقتصادی- اجتماعی و حفاظت و احیاء تنوع زیستی در منطقه زاگرس دانست و تصریح كرد: هدف از اجرای آن در گام های نخست، ایجاد تسهیلات محیط زیست جهانی و حفاظت از تنوع زیستی، در سیمای حفاظتی زاگرس مركزی است.

كرمی افزود: طرح مذكور با هدف حفاظت از تنوع زیستی در كنار ایجاد ارتباط منطقی مردم با محیط زیست، تغییر معیشت مردم و گسترش درآمد آنان، ایجاد اشتغال، ماندگاری مردم و جلوگیری از مهاجرت آن ها به شهرها اجرایی می شود.

طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مركزی از سال 1386 در استان های چهارمحال و بختیاری، فارس، كهكیلویه و بویراحمد و اصفهان در محدوده ای به وسعت دو و نیم میلیون هكتار با تمركز بر دو روستا به عنوان پایلوت در هر استان آغاز شد.

تالاب بین المللی چغاخور، با مساحت یك هزار و 500 هكتار و منطقه شكار ممنوع چغاخور، كه اطراف تالاب است با یك هزار هكتار، از سال 78 به مدت پنچ سال بعنوان منطقه شكار ممنوع اعلام شده و پس از آن نیز به عنوان منطقه حفاظت شده و شكار ممنوع مطرح است.

منطقه چغاخور، در فاصله 40 كیلومتری مركز شهرستان بروجن واقع شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.