رئیس فدراسیون پزشکی ورزش گفت: تمرین کردن در هوای آلوده آسیب بسیاری به سلامتی ورزشکاران می رساند.

لطفعلی پور کاظمی رئیس فدراسیون پزشکی ورزش در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:ورزشکاران معرض خطر بیشتر آلودگی هوا هستند و بهتر است در شرایط حاد آلودگی هوا از تمرین کردن بپرهیزند زیرا در این مواقع ضررش بیشتر از فایده اش است.

وی افزود: ورزشکاران باید دقت کنند که در شرایطی که آلودگی هوا زیاد است به هیچ عنوان در هوای آزاد و از قبیل پارک ها و کوهپایه ها تمرین نکنند و در صورت لزوم در سالن هایی که ورزش وسایل تهویه استاندارد و کامل وجود دارد به تمرین بپردازند.

وی ادامه داد: حتی تمرین کردن در منازل در شرایط حاد آلودگی هوا نیز مشکل آفرین است و باید تمامی دستگاه های تهویه منزل قبیل هوا کشی های دستشویی حمام و هود آشپزخانه و در زمان تمرین روشن باشد و در این صورت 10 تا 15 % از آلودگی کمتر در معرض مضر ات و آسیب های آلودگی هوا خواهند بود.

وی خاطر نشان کرد: ده نوع ماده مضر و خطرناک در هوای آلوده پخش است که باعث بروز علائمی همچون سردرد، ضعف،‌دل درد، تهوع، دردهای گوارشی،‌خستگی عضلانی،‌و سرگیجه در افراد بیشتر در کودکان، زنان باردار و سالمندان مشاهده می شود.

 پور کاظمی در مورد عوارض حاد و مزمن آلودگی هوا بر روی ساکنین شهرهای بزرگ گفت: عوارض حادی که افراد در شرایط هوای آلوده دچار آن می شوند شامل اختلال حافظه، عصبانیت، پرخاشگری ، ایجاد حساسیت های بینی و چشم، سرفه های دوره ای، استعداد مبتلا شدن به عفونت های سینوزیتی، دستگاه تنفسی و گوش همچون تشدید سکته های مغزی است و در موارد مزمن نیز مشاهده سرطان ریه،‌ حنجره ،‌خون و سرطان پرده ریوی نیز خواهیم بود.

وی در پایان تاکید کرد: تغذیه صحیح و مصرف تمامی مواد غذایی از قبیل شیر، لبنیات، آب میوه و میوه و سبزیجات و همچنین پروتئین به میزان کافی کمک شایانی به کم کردن عوارض آلودگی هوا می کند./آق
برچسب ها: پور کاظمی ، ورزش ، آلودگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار