تجاری سازی صنعتی پیشرفته ترین سامانه آبیاری هوشمند کشاورزی جهان در کارخانجات مخابراتی شیراز آغاز شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس طراحی و ساخت این سامانه که 3 سامانه پیشرفته آبیاری نوین دارد نخستین بار در جهان به دست متخصصان ایرانی انجام شده است .

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی فارس گفت : هم اکنون 18 کشور درخواست خرید این ایستگاهها را ارائه کرده اند که قرار شد پس از تامین نیاز داخلی به این کشورها صادر شود.

آقای صوفی افزود : با استفاده از این سامانه در مزارع و باغهای کشاورزی علاوه برصرفه جویی تا 60 درصدی در مصرف آب ، موجب افزایش 20 درصدی تولید محصول نیز می شود .

او گفت : این سامانه دارای بخشهای اندازه گیری دمای هوا ، رطوبت و تبخیر و تعرق گیاه ، اعلام زمان و شروع آبیاری ، زمان قطع آبیاری و آبیاری خودکار است .

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی فارس گفت : این سامانه قابلیت کنترل و آبیاری از راه دور به همراه سامانه های ارسال و دریافت اطلاعات به صورت پیام کوتاه را نیز دارد.

آقای صوفی افزود : نمونه های مشابه این سامانه در جهان وجود دارد اما چون در این سامانه 3 سیستم پیشرفته بصورت همزمان استفاده شده آنرا در جهان منحصر به فرد کرده است و ایران نخستین سازنده این دستگاه با قابلیتهای جدید در جهان محسوب می شود.

مدیر عامل کارخانجات مخابراتی ایران نیز گفت: در مرحله نخست ، هزار دستگاه در این کارخانه تولید و به کشاورزان و متقاضیان عرضه می شود .

آقای همتی با بیان اینکه تمامی مراحل طراحی و ساخت این سامانه توسط محققان داخلی انجام شده هزینه تولید انبوه سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمندکشاورزی را کمتر از 8 میلیون ریال اعلام کرد و افزود : این سامانه هوشمند در مدت 5 سال به همت محققان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی فارس طراحی و ساخته شده است .

آقای خرد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با اشاره به حمایت این سازمان از محققان در طراحی و ساخت سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمند کشاورزی گفت : با حمایت مالی سازمان جهاد کشاورزی ، این دستگاه در اختیار بهره برداران قرار می گیرد و به کشاورزان تسهیلات یارانه ای پرداخت می شود ./س

برچسب ها: آبیاری ، هوشمند ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.