مدیر عامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: حجم ذخیره آب در 16 سد استان در حال حاضر به یكهزار و 231 میلیون متر مكعب رسیده است



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،حسین جعفری با بیان اینكه این مقدار آب در سال گذشته 989 میلیون متر مكعب بود، گفت: با افزایش حجم بارندگی در سال جاری شاهد افزایش 32 درصدی حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای استان هستیم.

وی اظهار داشت: سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان با ظرفیت 1250 میلیون متر مكعب، 65 تا 70 درصد آب مشهد را تامین می كند.

مهندس جعفری افزود:سدهای شهید یعقوبی، تبارك، طرق، كارده، سنگرد، درونگر، دهقان، فریمان، سده، زاوین، كمایستان، چالی دره، بام، دهن قلعه و دولت آباد از دیگر سدهای فعال استان هستند.

جعفری درخصوص مهار آبهای سطحی نیز از احداث سد بر روی هفت رودخانه های مرزی خبر داد و اظهار داشت:احداث سد دوستی بر روی رودخانه هریرود با صد درصد پیشرفت ، احداث سد ابیورد بر روی رودخانه زنگلانلو شهرستان درگز با پیشرفت 58 درصد ، احداث سد درونگر بر روی رودخانه درونگر شهرستان درگز و شبكه آبیاری آن با صد درصد پیشرفت كار از آن جمله می باشند.

وی احداث سد چهچهه بر روی رودخانه چهچهه شهرستان كلات با 80 درصد پیشرفت و شبكه آبیاری 100 درصد، احداث سد سررود (قره تیكان) بر روی رودخانه قره تیكان شهرستان كلات با پیشرفت 85 درصد و 100 درصد شبكه آبیاری، احداث سد ملو بر روی رودخانه ملو شهرستان تربت جام با پیشرفت فیزیكی صددرصد و احداث سد شوریجه بر روی رودخانه كشف رود را از دیگر سدهای در حال اجرا برای مهار آبهای سطحی عنوان كرد.

این مسوول ادامه داد: حجم منابع آب تجدید شونده استان بر اساس آخرین بررسی‌ها، در بخش آبهای سطحی معادل 86/3 میلیارد متر مكعب و در بخش آب‌های زیزمینی معادل 11/5 میلیارد متر مكعب است.

جعفری افزود: متأسفانه از منابع آب زیرمینی سالانه به ‌میزان 17/1 میلیارد مترمكعب بیش از میزان مذكور بهره‌برداری شده و این مسئله موجب افت سطح آب زیرزمینی و كسری این مخازن می‌گردد.

مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان میزان بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی دشت مشهد را معادل 8/1059 میلیون متر مكعب ذكر كردكه این میزان معادل 103 میلیون متر مكعب مازاد بر پتانسیل تجدید شونده آبخوان در این دشت است./س

برچسب ها: حجم ، سد ، اب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.