مقامات روسيه روز جمعه اعلام کردند اين کشور با تهيه فهرست گوانتانامو درصدد برآمده است تحريم هايي را برضد برخي مقامات آمريکايي اعمال و صدور رواديد را براي آنان متوقف کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامه آمريکايي لس آنجلس تايمز ، مسکو اين تصميم را براي تلافي تحريم هاي آمريکا برضد روسيه به دنبال مرگ يک وکيل مخالف دولت اتخاذ کرده است. 
الکسي پوشکف، رئيس کميته روابط خارجي مجلس دوماي روسيه روز جمعه گفت: در اين فهرست که ماه گذشته تدوين شد نام 11 مقام آمريکايي آورده شده بود که در اداره زندان گوانتانامو در کوبا و ديگر مکان هايي که گفته مي شود آمريکا و متحدانش از آنها به عنوان زندان مخفي به منظور نگهداري تروريست ها استفاده مي کنند دخالت داشته اند. اين ماه تعداد افرادي که نام آنها در فهرست آورده شده است به 60 نفر افزايش يافت.    
پوشکف گفت: ازجمله افرادي که نامشان به اين فهرست افزوده شده است مي توان به قضات،‌ بازجوها، مقامات وزارت دادگستري و نيروهاي دستگاه هاي ويژه که در پرونده هاي ويکتور بوت و کنستانتين ياروشنکف و محکوميت آنها به زندان هاي بلند مدت دست داشته اند، اشاره کرد. 
دادگاهي محلي در نيويورک، بوت، يک دلال سلاح را که به دلال مرگ مشهور است، به 25 سال زندان محکوم کرده است. ياروشنکف هم به جرم قاچاق کوکائين به 20 سال زندان محکوم شده است. 
رئيس کميته روابط خارجي مجلس دوماي روسيه افزود: اين فهرست همچنين شامل نام برخي از اعضاي کنگره و شهروندان آمريکايي است که به بدرفتاري با ايتام روسي که به فرزندخواندگي پذيرفته اند و دست داشتن در مرگ آنها متهم هستند. نام قضاتي که براي اين پرونده ها حکم نامناسب صادر کرده اند و پزشکاني که اعلام کرده بودند اين کودکان به علت بيماري هاي مادرزادي فوت کرده اند هم در اين فهرست گنجانده شده است.
سرگئي رايابکف به ريا نووستي گفت: احتمال دارد نام مقامات آمريکايي بيشتري در اين فهرست گنجانده شود.
آمريکا بر اساس قانوني تحت عنوان «قانون مگنتسکي» صدور رواديد را  براي مقامات روسي  که در جريان مرگ سرگئي مگنتسکي دست داشتند، متوقف و حساب هاي آنها را در بانک هاي آمريکا مسدود کرده است.
سرگئي مگنتسکي يک وکيل روس بود که در سال 2009 درحاليکه منتظر برگزاري دادگاهش بود در زنداني در مسکو درگذشت. گفته مي شود علت مرگ وي شکنجه بوده است. 
روسيه پيش از اين هم با تصويب قانون منع اعطاي فرزندخواندگي ايتام روس به خانواده هاي آمريکايي به قانون مگنتسکي واکنش نشان داده بود.  
در دو دهه اخير خانواده هاي آمريکايي سرپرستي بيش از 60 هزار کودک يتيم روس را بپذيرفته اند. به گفته مقامات، درحال حاضر هنوز 600 هزار يتيم ديگر در روسيه وجود دارند که بيش از 120 هزار نفر از آنان واجد شرايط فرزندخواندگي هستند. خانواده هاي روس سالانه حدود 7 هزار يتيم را به فرزندخواندگي مي پذيرند. قانون منع فرزندخواندگي با اعتراض هايي در روسيه مواجه شده است.
برچسب ها: بین الملل ، روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار