اندرس فوگ راسموسن دبير کل ناتو در گفتگو با شبکه يورونيوز تاکيد کرد ناتو در مالي مداخله نظامي نخواهد کرد .

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني يورونيوز ، آندرس فوگ راسموسن درباره تحولات اخير اوضاع در شمال آفريقا و گر وگانگيري در الجزاير گفت من به شدت و قاطعانه حملات، قتل و گروگانگيري را محکوم مي کنم و به خانواده ها و نزديکان کارکناني که کشته شدند تسليت مي گويم و با کشورهايي که از اين فاجعه لطمه ديدند، ابراز همدردي مي کنم.
خبرنگار يورونيوز گفت  برخي ها عقيده دارند جبهه جديدي در برابر ناتو در سراسر منطقه يعني سومالي، مالي ، الجزاير ، نيجر و شايد هم در موريتاني گشوده شده است. نظر شما چيست؟
فوگ راسموسن پاسخ داد من نقش ناتو را در چنين جبهه هايي نمي بينم البته ما اوضاع را از نزديک دنبال مي کنيم . سالهاست که به اوضاع منطقه صحراي آفريقا و فعاليتهاي گروههاي تروريستي و گروههاي تندروي اصولگرا و باندهاي جنايتکار توجه مي کنيم. به همين علت من از اقدام سريع فرانسه در مالي به درخواست رئيس جمهور مالي، سپاسگزاري مي کنم. به نظر من ضروري بود اقدامات لازم براي هموار کردن راه براي استقرار نيروي ثبات آفريقايي صورت گيرد. 
يورنيوز پرسيد آيا ناتو در نظر دارد به کمک هواپيماهاي آواکس و پهپاد يا از طريق  ارائه اطلاعات در اين نبرد دخالت  کند؟ 
دبيرکل ناتو گفت من نقشي براي ناتو به عنوان سازمان در اين جنگ نمي بينم اما برخي از اعضاي ناتو به صورت انفرادي  از لحاظ لجستيک، حمل و نقل و نظارت  و ماموريتهاي شناسايي به فرانسه کمک مي کنند.
يورونيوز خاطر نشان کرد اما آنها بايد تلاشهايشان را در منطقه ساحل آفريقا هماهنگ سازد بنابر اين ناتو همانند مرکز هماهنگي در اين ماجرا دخيل است. 
آندرس فوگ راسموسن گفت ناتو به عنوان سازمان در اين عمليات دخالت ندارد. 
يورونيوز ادامه داد اکنون اتحاديه اروپا در حال آموزش سربازان مالي است و تجهيزات پزشکي و امثال آن ارائه مي کند. آيا اين نقش ناتو نيست؟ چرا اتحاديه اروپا اين کار را مي کند؟
راسموسن در پاسخ گفت  نيروهاي مسلح مالي نيازي حياتي به آموزش دارند. من از اين ماموريت اتحاديه اروپا بسيار خوشحالم. ما نمي توانيم به مالي اجازه دهيم به سرزميني حاصلخيز براي تروريستها تبديل شود. 
يورونيوز خاطر نشان کرد اما ناتو در افغانستان مجبور شد با تروريسم مبارزه کند چرا اين کار را در مالي نمي کند؟
راسموسن يادآوري کرد ناتو نمي تواند ژاندارم جهان باشد و از اين کشور به آن کشور مشکلات را حل و فصل کند .
به همين علت تقسيم وظايف فکر خوبي است. بايد يادآوري کنم شوراي امنيت سازمان ملل ماموريت تثبيت اوضاع را در مالي به کشورهاي آفريقايي موکول کرده است. 
 خبرنگار يورونيوز در ادامه گفت امروز ناتو در حال کمک به يکي از اعضاي خود يعني ترکيه براي دفاع از خود و استقرار سامانه موشکي پاتريوت است. ترکيه در معرض تهديد اشغال نظامي و بمباران قرار ندارد. اين سلاحي بسيار قوي براي اينگونه تهديد ها نيست؟ نظر شما چيست؟
دبيرکل ناتو پاسخ داد اين اقدامي کاملا مناسبت و صرفا دفاعي است. حوادثي در امتداد مرز با سوريه صورت گرفته بود، به اين سوي مرز گلوله شليک شده بود و انسانهايي جان خود را در طرف ترک مرز از دست داده بودند. ما شاهد شليک موشک از خاک سوريه بوده ايم. به همين علت تهديد بالقوه جدي وجود دارد به همين علت اعضاي ناتو تصميم گرفتند با سوريه ابراز همبستگي و پدافندهوايي ترکيه را تقويت کنند تا بتوانيم به طور کارآمدي از مردم و خاک ترکيه محافظت کنيم.
يورونيوز گفت اما موشکهاي پاتريوت ممکن است براي ديگر اقدامات دفاعي نظير نظارت بر منطقه پرواز ممنوع به کار رود. آيا احتمال دارد از اين موشکها و ديگر سلاحها براي اقدامات آتي نظامي در سوريه و اطراف اين کشور استفاده شود؟
راسموسن در پاسخ تصريح کرد ما به هيچ وجه در نظر نداريم در سوريه مداخله نظامي کنيم. از همان ابتدا واضح بود که استقرار سامانه پاتريوت اقدامي صرفا نظامي است و ما در نظر نداريم از آنها براي تدارک ايجاد منطقه پرواز ممنوع استفاده کنيم. در حقيقت از لحاظ فني اين موشکها براي تدارک منطقه پرواز ممنوع يا براي تحميل آن در نظر گرفته نشده اند.
خبرنگار يورونيوز پرسيد تعادل راهبردي در منطقه در حال تغيير است. آيا استقرار اين سلاحها يکي ديگر از راههاي اعمال فشار بر  رژيم دمشق و مشوقي براي شورشيان است؟
 آندرس فوگ راسموسن جواب داد هدف از استقرار اين سامانه دفاع و محافظت از مردم و سرزمين ترکيه است. البته اين سلاحها ابزاري براي بازدارندگي است تا رژيم دمشق هرگز به فکر حمله به ترکيه  نيفتد. من واقعا از رژيم سوريه درخواست کردم به خواسته هاي مشروع ملت سوريه توجه و سرکوب غيرنظاميان را متوقف کند. آنچه در سوريه روي مي دهد قابل قبول نيست.
يورونيوز درباره اوضاع افغانستان پرسيد آيا پس از دو هزار و چهارده بازهم نيروهايي در اين کشور خواهند ماند يا اينکه همانطور که برخي از مسئولان آمريکايي پيشنهاد کرده اند هيچ نيرويي در اين کشور نخواهد ماند؟
راسموسن گفت ما تصميم گرفته ايم پس از سال دوهزار و چهارده در افغانستان بمانيم و نقشه خود را دنبال کنيم که عبارتست از انتقال تدريجي  مسئوليت امنيت به افغانها است. اين فرايند آغاز شده و تاپايان سال 2014 به پايان مي رسد . در آن تاريخ ماموريت نبرد ما در آن کشور يعني ايساف به پايان خواهد رسيد و از اول ژانويه دوهزار و پانزده، ماموريت آموزشي براي کمک به ارتش افغانستان را آغاز مي کنيم. هنوز تعداد نيروهايي که براي آموزش قرار است در افغانستان بمانند مشخص نيست. تصميم نهايي در آينده اي نزديک گرفته خواهد شد.

برچسب ها: بین الملل ، راسموسن ، ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار