دكتر "علي اكبر ولايتي" مشاور عالي رهبر در امور بين الملل و دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي در گفتگوي اختصاصي با شبكه تلويزيوني الميادين به سوالات اين شبكه در خصوص مسائل گوناگون پاسخ داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، دكتر ولايتي در آغاز گفتگوي خود با شبكه تلويزيوني الميادين لبنان گفت جهان كنوني به جهاني چند قطبي متشكل از آمريكا، اروپا، چين، روسيه و جهان اسلام تبديل شده است. 
 

*** تحولات جديدي در جهان اسلام در حال وقوع است

وي در ادامه اظهار داشت جهان اسلام به قطبي مهم در آينده مبدل خواهد شد و آنچه كه هم اكنون در جهان اسلام به وقوع پيوسته يكي از اشكال نمونه جمهوري اسلامي است اما به گونه اي كه با خصوصيات آن كشورها متناسب است. 
 
رئيس مجمع جهاني بيداري اسلامي با آرزوي اتحاد هرچه بيشتر ميان امت اسلامي، غرب آسيا و شمال آفريقا را نقطه ثقل جهان اسلام دانست. 
 
وي در ادامه افزود ايران آماده كمك و حمايت از هر كشوري است كه خواهان بازگشت به هويت ديني و ارزش هاي اسلامي باشد كه از آن جمله ميتوان به لبنان، فلسطين، بوسني و هرزگوين و افغانستان اشاره کرد. 

 
*** تلاش هاي تفرقه افكنانه اي بين شيعه و اهل سنت در حال انجام است
دكتر ولايتي در خصوص تلاش هاي تفرقه افكنانه بين شيعه و اهل سنت گفت برادران اهل سنت و شيعه همگي مسلمان و داراي نقاط مشترك زيادي هستند. آنها در برخي موارد ديدگاه هاي مختلفي دارند اما با اين وجود داراي مشتركاتي زيادي نيز هستند. 
 
وي همچنين با بيان اينكه مسيحيان برغم طوايف متعدد در اروپا متحد هستند، افزود: امكانات ايجاد وحدت در بين مسلمانان به شكل گسترده اي در جهان اسلام وجود دارد و بدون وحدت پيشرفتي براي مسلمانان ايجاد نمي شود و شيعه و اهل سنت با تلاش خود بايد به سوي وحدت گام بردارند. 
 
ولايتي در ادامه اظهار داشت هر كسي كه داراي عقل سالمي است در جهت تفرقه افكني بين مسلمانان تلاش نمي كند زيرا اين اقدام براي شيعه و اهل سنت نفعي نداشته و تنها به سود دشمنان خواهد بود. 
 

*** دليل اصلي تمركز ما در سوريه جلوگيري از سقوط محور مقاومت در مقابل اسرائيل است

مشاور عالي رهبر در امور بين الملل و رئيس مجمع جهاني بيداري اسلامي در ادامه گفتگوي خود پيرامون بحران سوريه هم سخن گفت و افزود آنچه كه امروز در سوريه رخ داده است به اشكالي ديگر در فلسطين، عراق ، يمن، بحرين و ليبي اجرا شده است و در تمامي اين كشورها اختلافاتي مي بينيم كه منشا همگي آنها داخلي نبوده و خارجي است . 
 
دكتر ولايتي دليل حمايت ايران از سوريه را اينگونه برشمرد دليل اصلي تمركز ما در سوريه جلوگيري از سقوط محور مقاومت در مقابل اسرائيل است و اگر حكومت بشار اسد سرنگون شود در نتيجه محور مقاومت در مقابل اسرائيل شكست خواهد خورد.
 
وي در ادامه با ذكر مثالي گفت برهان غليون يكي از سركردگان معارضان سوري دراستانبول در اظهارات خود از برقراري رابطه با ايالات متحده و اسرائيل، قطع رابطه با مقاومت در لبنان و ايران در صورت به قدرت رسيدن سخن گفته است. 
 
ولايتي در خصوص اصلاحات در سوريه گفت ما از اصلاحات در سوريه بر پايه راي ملت اين كشور حمايت كرده اما بدون ايجاد خشونت و يا كمك گيري از آمريكا. برخي از كشورهاي مرتجع مانند قطر با اعزام شبه نظاميان مسلح از سومالي و افغانستان به سوريه خواهان قتل عام ملت اين كشور هستند و در جهت سرنگوني نظام سوريه گام برمي دارند. 
 

*** نظام سوريه به رياست بشار اسد خط قرمز ماست
وي در ادامه با بيان اينكه ايران نظام سوريه به رياست بشار اسد را خط قرمز خود مي داند، افزود اما با اين وجود ايران از حقوق ملت سوريه براي تعيين حكام خود غافل نمي شود و به دنبال اجراي انتخابات رياست جمهوري و پارلماني در اين كشور بدون مداخله خارجي و توقف خشونت است.

دكتر ولايتي تنها راه حل براي پايان بحران در سوريه مذاكره بين تمامي كشورهايي كه به نوعي با سوريه در ارتباط هستند بدون مداخله در امور داخلي اين كشور دانست و افزود هر كشوري كه در مذاكرات پيرامون حل بحران سوريه شركت ميكند نبايد به مسلحان سوري كمك كرده بلكه بايد وارد مذاكره مستقيم شده وحمايت از مسلحان را متوقف كند.


*** دولت عراق قدرت و كفايت خود را ثابت كرده است

مشاور عالي رهبر انقلاب در خصوص اوضاع كنوني در عراق هم گفت حكومت عراق متشكل از نوري المالكي و ائتلاف حاكم به همراه رئيس جمهوري "كرد" و رئيس پارلماني از اهل سنت پس از خروج آمريكايي ها از اين كشور قوي شده است و حكومت كنوني از طريق آراي مردمي به قدرت رسيده و قدرت و كفايت خود را ثابت كرده است و ما مي دانيم كه دشمنان عراق ساكت نمي نشينند اما با اين وجود حكومت اين كشور با كفايت خود با دشمنان خود مقابله خواهد كرد.

دکتر ولايتي در ادامه و در مورد خروج گروهك تروريستي منافقين از فهرست گروه هاي تروريستي آمريكا اظهار داشت ايالات متحده در شرايط كنوني در ضعيف ترين روزگار خود است اين در حالي است كه ايران قدرتمند شده و آمريكا ضعيف تر و كوچك تر از آن است كه با تحريك افرادي، در حكومت ايران خلل ايجاد كند.


**** ممكن است در برخي ديدگاه ها با حماس اختلافي داشته باشيم اما امري طبيعي است
دكتر ولايتي در پاسخ به سوالي در خصوص روابط ايران با مقاومت فلسطين بويژه جنبش حماس گفت: روابط ما همچنان با گروه هاي فلسطيني بويژه حماس پايدار وقوي است، ممكن است در برخي ديدگاه ها با حماس اختلافي داشته باشيم اما امري طبيعي است. ايران و حماس نقاط مشترك زيادي با يكديگر دارند و دليل اصلي حمايت ما از حماس و جهاد اسلامي مقابله با صهيونيست ها و آزادي سرزمين هاي فلسطيني است و دليل دوم اعتقاد آنها به ارزش ها وج هاد اسلامي است كه جزئي از ايمان اسلامي به شمار مي رود. پس روابط ما با حماس استراتژيك و مناسب است و ايران آنها را حمايت خواهد كرد و مسائل كنوني هم زودگذر خواهند بود.


*** هر لحظه اي كه مصري ها رغبت خود را براي برقراري روابط اعلام كنند ما آماده هستيم

رئيس مجمع جهاني بيداري اسلامي در ادامه گفتگوي خود در مورد چشم انداز روابط ايران و مصر هم گفت ايران خواستار روابطي مستحكم با مصر است و اين امر براساس رضايت طرفين خواهد بود. هر لحظه اي كه مصري ها رغبت خود را براي برقراري روابط اعلام كنند ما آماده هستيم، اما ما مي دانيم كه در برابر مصري ها موانع زيادي وجود دارد و پس از برطرف شدن اين موانع محمد مرسي براي روابط دو جانبه رضايت خواهد داشت. هم اكنون مرسي در شرايط سختي بويژه در داخل مصر مواجه است و آنها از بقاياي رژيم سابق، صهيونيستها و عوامل خارجي هستند و ايران همه اين مشكلات را درك مي‌كند. مصري ها آزادند و در هر لحظه كه احساس كنند روابط با ايران را تحكيم ببخشند تاثيري در موضع ما نخواهد داشت، ما براي برقراري رابطه آماده هستيم و اين كشور را تحت فشار قرار نخواهيم داد.


*** راشد الغنوشي براي احياي ارزش هاي اسلامي اقدامات زيادي انجام داده
وي همچنين راشد الغنوشي رهبر جنبش النهضه تونس را شخصي متدين و مقاوم برشمرد كه از براي احياي ارزش هاي اسلامي در جريان اخوان المسلمين اقدامات زيادي انجام داده است.


*** احتمال کانديداتوري

ولايتي همچنين در خصوص احتمال نامزدي اش در انتخابات آينده رياست جمهوري در ايران گفت در نشستي سه جانبه با دكتر قاليباف و دكتر حداد عادل به توافق رسيديم كه در نهايت يكي از ما سه نفر در انتخابات شركت كرده و دو نفر ديگر از وي حمايت ميكنند.


*** قدرت حزب الله بيش از پيش افزايش يافته
دكتر علي اكبر ولايتي مشاور عالي رهبر در امور بين الملل ورئيس مجمع جهاني بيداري اسلامي در پايان مصاحبه اختصاصي با تلويزيون الميادين با تاكيد بر اينكه قدرت حزب الله در شرايط كنوني بيش از پيش افزايش يافته،حزب الله را قدرتي براي جهان اسلام و دنياي عرب خواند كه سبب افتخار و عزت جهان اسلام شده و دائما از فلسطيني ها و براي آزادي اين كشور اقدام مي‌كند .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار