دانشگاه آزاد مرکز تکاب که فعالیت خود را از سال 1386 آغاز کرده، پس از گذشت پنج سال از زمان تاسیس، فاقد ساختمان اصلی آموزشی است و فعالیت‌های آموزشی این مرکز همچنان در فضایی نامناسب و ساختمان‌های اجاره‌‌ای انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه این دانشگاه هم ‌اکنون با گذشت پنج سال از تأسیس تنها 300 نفر دانشجو دارد و تعداد رشته ‌های دایر در این مرکز به 10رشته هم نمی‌رسد و تنها چهار رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته و پنج رشته در مقطع کاردانی پیوسته در این مراکز دایر است.

دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تکاب نسبت به سایر مراکز دانشگاهی در سایر شهرهای همجوار از رشد و توسعه مناسب برخوردار نبوده و یکی از علل عدم توسعه این دانشگاه نبود سایت اصلی و ساختمان آموزشی مناسب بشمار می‌رود.

مشکلی که تلاشهای فراوان برای برطرف کردن آن تاکنون به نتیجه ‌ای مثمر ثمر منجر نشده است و این دانشگاه همچنان در ابتدای راه و در گیر و دار مشکلات اداری و ساختاری دست و پنجه نرم می‌کنند در حالی که تمام واحدهای مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در شهرها وحتی شهرهای کوچک تر و کم جمعیت ‌تر از تکاب با گذار از مشکلات اداری و آموزشی مشغول فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی بوده و مجدانه درپی توسعه کمی و کیفی رشته‌های دایر در مراکز خود هستند.

مسکن و شهرسازی از واگذاری زمین به دانشگاه آزاد اسلامی خودداری می کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تکاب عدم همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط درزمینه تامین زمین راعلت اصلی به تعویق افتادن احداث ساختمان آموزشی دانشگاه عنوان کرد و گفت: با وجود تلاش ‌ها و پیگیری‌ های گسترده و فراوان مشکل تامین زمین برای احداث ساختمان این مرکز تاکنون حل نشده است و سازمان مسکن و شهرسازی به بهانه ‌های مختلف از واگذاری زمین به این مرکز خودداری می ‌کند.

وجیه‌ الله زلفی با بیان اینکه تامین زمین مورد نیاز و تحویل آن به دانشگاه از تعهدات مسئولان شهرستان تکاب در بدو تاسیس دانشگاه آزاد است افزود: تامین زمین مناسب در حد 50 هکتار که نیاز دانشگاه آزاد اسلامی تکاب به شمار می‌رود مستلزم همکاری نهادهای ذیربط از جمله شهرداری، منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی است.

وی ادامه داد: تامین زمین مورد نیاز برای احداث ساختمان آموزشی دانشگاه آزاد تکاب گرفتار یک پروسه پرپیچ و خم اداری شده است و سازمان های دولتی یا زمین در اختیار دانشگاه قرارنمی دهند یا با قیمت گذاری های نامناسب و غیرمتعارف خرید زمین را با مشکل مواجه می کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تکاب اضافه کرد: دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تکاب به علت نبود ساختمان آموزشی مناسب با مشکلات و کمبودهای فراوانی مواجه هستند.

وی یادآور شد: مکاتبات و تلاش‌های این مرکز برای تأمین زمین مناسب برای آغاز عملیات احداث ساختمان آموزشی طی پنج سال گذشته هر بار به دلیلی از سوی دستگاه‌های ذیربط و نهادهایی که توان در اختیار گذاشتن زمین به این مرکز را دارند بی‌نتیجه مانده است.

زلفی از مسئولان سازمان راه وشهرسازی، اوقاف و امور خیریه، شهرداری و منابع طبیعی تکاب خواست با ایجاد توافقی میان خود جهت حل مشکل تأمین زمین برای دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تکاب چاره ‌ای بیاندیشند تا احداث ساختمان این مرکز بیش از این به تعویق و تاخیر نیافتد.

نبود ساختمان مناسب آموزشی تاثیر نامطلوبی بر روند گسترش دانشگاه آزاد تکاب دارد

یکی از مدرسان این دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه آزاد تکاب طی چهار سال گذشته رشد مناسب و در حد انتظار نداشته است گفت: اصلی ‌ترین علت عدم توسعه این مرکز دانشگاهی، نبود ساختمان و سایت اصلی است و این مشکل همچنان به صورت حل نشده باقی مانده و تاثیر نامطلوبی بر روند گسترش دانشگاه آزاد در تکاب داشته است.

وی با اشاره به اینکه تمام واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور با تقاضای مردم و حمایت مسؤلان راه اندازی شده است اظهارداشت: روش‌ها و حمایت‌های مردم و مسئولان می‌تواند مشکلات فراوان توسعه دانشگاه آزاد اسلامی را حل کند.

وی یادآور شد: شهرستان تکاب باید طی این پنج سال دارای دانشگاه آزاد با حداقل چهار‌هزار دانشجو باشد در حالی که نه تنها این امر محقق نشده بلکه حتی ساختمان و سایت اصلی این دانشگاه نیز احداث نشده و وضعیت نامعلوم و نامشخصی دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی شهرستان تکاب باید با اتخاذ ساز و کار مناسب و اجرای تمهیدات به موقع مشکل زمین و مالکیت آن را برای دانشگاه آزاد حل کرده و نسبت به آغاز عملیات ساخت و ساز ساختمان اصلی دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: گسترش و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی موجب رشد و توسعه همه جانبه تکاب می شود و علاوه بر کمتر شدن هزینه های تحصیل برای ساکنین این شهر موجب رونق اقتصادی و برگشت دارایی‌هاو درآمد‌ها به چرخه اقتصادی شهر می‌گردد.

وی تاکید کرد: افزایش تعداد رشته‌ها و گرایش های تحصیلی و به تبع آن افزایش تعداد دانشجو در مرکز تکاب نیازمند حل مشکل زمین و احداث سریع ساختمان مناسب اداری و آموزشی است.

وی گفت: بدون احداث سایت و ساختمان اصلی توسعه کمی و کیفی رشته های تحصیلی و گسترش خدمات دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان تکاب امکان‌پذیر نخواهد بود و این شهر از دستاوردهای علمی و پژوهشی محروم خواهد ماند.

با توجه به عقب ماندگی تکاب در بخش های مختلف، تسریع در روند توسعه زیرساخت ها و فضاهای آموزشی و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز با رویکرد توجه به دانشگاه ها می تواند در سالهای آتی مرهمی بر این مشکلات باشد./س

برچسب ها: مشکلات ، تکاب ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.