چگونه می‌توان بدون افزایش تورم یارانه نقدی را دو برابر کرد؟

وقتی رئیس جمهور دائما از تلاش برای افزایش پرداخت یارانه به مردم سخن می گوید، نگرانی افزایش تورم تار و پود وجود ایرانیان به ویژه اقشار ضعیف را می لرزاند. اما راه هایی هم هست که یارانه بیشتری به مردم پرداخته شود و تورم هم افزایش نیابد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که شیوه اجرای هدفمندی در فاز اول به وجود آورد، تزریق یارانه نقدی در سطح جامعه بود که هم منجر به افزایش نقدینگی و بروز تورم شد و هم سهم بخش تولید را به دست فراموشی سپرد. اما این امر نباید منجر به توقف هدفمندی یارانه‌ها شود بلکه اصلاح در شیوه اجرا می‌تواند به گونه‌ای باشد که ضمن حفظ سهم تولید در هدفمندی، سهم خانوار را نیز افزایش دهد.

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تأثیر هدفمند‌سازی یارانه‌ها در سال آینده گفت: نمی‌توان گفت هدفمند‌سازی یارانه‌ها میان زمین و آسمان بماند بلکه باید ادامه پیدا کند و یارانه‌های تورمی تبدیل به یارانه‌های درآمدی شود.

محسن رضایی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: تبدیل یارانه‌های تورمی به درآمدی بدین معنی است که یارانه‌هایی که در حساب مردم ریخته می‌شود و اشتغال و تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهد، با سودی دوباره به جیب مردم برگردد.

وی افزود: یارانه‌های تورمی مشکلات عدیده‌ای دارند اما اگر این یارانه‌ها تبدیل به یارانه‌های درآمدی شود، می‌تواند در مرحله‌ی دوم با محاسبات دقیق به هر فرد ایرانی 110 هزار تومان تعلق گیرد و تولید و اشتغال را تحریک کرده و با سود به جیب مردم برگردد.

بخش خصوصی اولین بخشی است که هزینه تاخیر را میدهد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین در پاسخ به این‌ که 15 آذرماه آخرین فرصت تقدیم لایحه‌ی بودجه 92 بوده و اکنون با 40 روز تأخیر مواجه شدیم و با اشاره به تأثیری که می‌تواند در پروژه‌های عمرانی داشته باشد، گفت: به طور معمول اگر کارآفرینان اطلاعات دقیق و شفاف نگیرند، برنامه‌ریزی خود را با مشکل می‌بینند و هزینه‌ی برنامه‌ریزی‌های آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و نمی‌توانند با دید روشن آینده را ببینند.

وی افزود: برخی پیمانکاران یا کارآفرینان که باید مصالح را خریداری و کارگاه‌های خود را تجهیز کنند، در صورتی که از بودجه آینده در بخش عمران اطلاعی نداشته باشند، نمی‌توانند برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند، چرا که کلیه‌ی فعالیت‌هایشان تحت تأثیر این تأخیر قرار می‌گیرد.

رضایی تاکید کرد: بخش خصوصی اولین گروهی است که هزینه‌ی تأخیر اقدامات دولت را می‌پردازد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به 40 روز تأخیر تقدیم بودجه سال 92 تصریح کرد: باید قانونی بگذاریم که هر رفتار دولت که به مردم آسیب می‌زند، آن را جبران کند.

پیش از این نیز دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون نیاز به تغییر اساسی در روش پرداخت یارانه نقدی سخن گفته بود. آنچه که وی یارانه تورمی خوانده، بیش از هر چیز مربوط به پرداخت یارانه نقدی به شیوه فعلی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی از جمله دلایل اصلی در رشد نقدینگی و بروز تورم در کشور است.

در واقع تغییر پرداخت یارانه به شیوه‌ای که محسن رضایی آن را یارانه درآمدی نامیده است، منجر به ایجاد یک تعادل در بحث درآمد خانوار از هدفمندی و در عین حال تزریق و بازگشت مجدد سرمایه ناشی از حذف یارانه حامل‌های انرژی به بخش تولید و صنعت است. شیوه‌ای که در عین حفظ سهم خانوار از درآمد هدفمندی یارانه‌ها و حتی افزایش آن، رشد نقدینگی را به شدت کنترل می‌کند و جریان آن را به سمت تولید نیز هدایت خواهد کرد.

در واقع یارانه درآمدی به نوعی، گونه‌ای از سرمایه گذاری در بخش مولد از سوی افراد جامعه خواهد بود که گردش سالم و پویای نقدینگی و سرمایه در جامعه را تضمین می‌کند و ضمن جبران قدرت خرید افراد، به شکلی پویا همین سرمایه را به بخش مولد اقتصاد تزریق می‌کند. این امر بدون نیاز به افزایش حجم نقدینگی در جامعه می‌تواند هم زمان سهم افراد و خانوار و تولید را در هدفمندی رعایت کند.

منبع: تابناک
برچسب ها: تورم ، یارانه ، نقدینگی ، نعضلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار