12روز مانده به جشنواره سی و یکم فیلم فجر؛

حبیب کاوش: بازار فیلم فجر نیازمند آسیب‌شناسی است

كاوش گفت: بازار فیلم فجر از همان ابتدای به وجود آمدنش هرگز نتوانست امتیازی برای سینمای ایران کسب کند، لذا نیازمند آسیب‌شناسی است تا از کارآیی مثبتی برای سینمای ایران برخوردار شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حبیب کاوش کارگردان سینمای ایران در گفتگو با ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: اگرچه برگزاری جشنواره فیلم فجر کار خوب و شایسته‌ای است و من به همه دست‌اندرکاران آن دستمریزاد می‌گویم اما از همان اول با پسوند بین‌المللی فیلم فجر مخالف بودم؛ چرا که معتقدم نه کشورهای صاحب سینما فیلم‌هایشان را به ما می‌دهند و نه ما می‌توانیم فیلم‌های آن‌ها را درست و حسابی پخش کنیم، در حالی که بسیاری از چیزهایی که برای ما ارزشی است، برای آن‌ها ضد ارزش محسوب می‌شود.
وي افزود: ما متاسفانه نتوانستیم جشنواره فیلم فجر را بر اساس نیاز و فرهنگ بومی خودمان طراحی کنیم و چون از دیگر کشورها کپی کردیم، این کپی جشنواره را به ضد خودش تبدیل کرده است. به عنوان مثال ما هیات انتخاب فیلم داریم که این کار اصلا غلط است. اگر جشنواره های معتبر دنیا هیات انتخاب دارند ولي به این دلیل است که از کشورهای مختلف، فیلم‌های متعددی ارائه می‌شود و آنها مجبورند مثلا 20 فیلم را انتخاب کنند اما در جشنواره فیلم فجر این انتخاب معنا پیدا نمی کند.
کارگردان فیلم سینمایی «آتش پنهان» ادامه داد: با توجه به این که جشنواره فیلم فجر در ایام پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود و این جشنواره، جشن همه مردم محسوب می شود، چه لزومی دارد ما تعدادی از فیلم ها را انتخاب کنیم و عوامل بقیه فیلم های انتخاب نشده را با خودمان دشمن کنیم. آیا مگر ما در سال بیشتراز 60 الی 70 فیلم تولید داریم؟ بنابراین لزومی ندارد ما تعدادی را انتخاب کنیم بلکه می توانیم همه آنها را در این جشن ملی مشارکت دهیم و هنگامی که چند فیلم برنده شدند بقیه فیلم ها خود به خود از گردونه حذف خواهند شد.
سخنگوي شوراي صنفي نمايش جشنواره فیلم فجر را عاملی برای تولید در یک فصل خاص دانست و گفت: فیلمسازی در کشور ما به یک فصل خاص محدود شده و در بقیه فصل‌ها، همه فیلمسازان و استودیوها بی‌کار هستند و دلیلش هم رساندن فیلم‌ها به جشنواره است. این آفتی است که سبب بی‌دقتی و تعجیل در رساندن فیلم به جشنواره می‌شود و برای همین است که در هنگام اکران، همه فیلم‌ها نیاز به تدوین دوباره‌ای دارند.
کاوش در مورد بازار فیلم فجر اظهار داشت: بازار فیلم فجر از همان ابتدای به وجود آمدنش هرگز نتوانست امتیازی برای سینمای ایران کسب کند، لذا نیازمند آسیب‌‌شناسی است تا از کارآیی مثبتی برای سینمای ایران برخوردار شود.
این فیلمساز ادامه داد: ما ابتدا باید برای اکران فیلم‌هایمان در کشورهای هم‌زبان، همسایه و آسیا به دنبال مشتری بگردیم. مطممئن باشید که کشورهای فرانسه، امریکا و انگلیس نمی‌توانند مشتری‌های خوبی برای ما باشند. ما هنوز نتوانستیم برای کشورهای همسایه بازار پیدا کنیم، چطور انتظار داریم فیلم‌هایمان در اروپا خریدار داشته باشد.
کاوش افزود: فیلم‌های ما در خارج از کشور به دلیل اینکه همه سینماهای دنیا در قبضه فیلم‌های امریکایی است، نمی‌تواند به راحتی بازار پیدا کند. ما برای نفوذ در بازارهای جهانی نیازمند بسترسازی هستیم.
وی در مورد همزمانی جشنواره فیلم فجر در شهرستان‌ها گفت: انجام این سیاست کار بدی نیست که ما دیگر استان‌ها را در این جشن مشارکت دهیم اما چیزی عاید سینمای ایران نخواهد شد.
برچسب ها: کاوش ، جشنواره ، فیلم فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.